Kääpiöhamsterien hoito

KÄÄPIÖHAMSTERIT

Lahko: Jyrsijät (Rodentia)
Alalahko: Rottamaiset jyrsijät (Myomorpha)
Heimo: Rotat (Muridae)
Alaheimo: Hamsterit (Cricetinae)

Kääpiöhamstereita on useita erilaisia. Suomessa tunnetuimmat kuuluvat kahteen sukuun: Cricetulus ja Phodopus. Näistä kolme lemmikkinä pidettyä lajia ovat 

Venäjänkääpiöhamsteri talvikko (Phodopus sungorus sungorus)

Cambellin kääpiöhamsteri (Phodopus sungorus cambelli)

Kolmas tuttu laji on roborovskin kääpiöhamsteri (Phodopus roborovskii), joka on näistä lajeista pienin ja vauhdikkain.

Näiden lisäksi lemmikkinä pidetty laji on kiinankääpiöhamsteri (Cricetulus griseus), josta on olemassa kaksi värimuunnosta: tavallinen ja valkotäpläinen.

KÄYTÖS

Luonnossa kääpiöhamstereita esiintyy Siperiassa, Mongoliassa, Kiinassa, Kazakstanissa ja Mantsuriassa. Kääpiöhamsterit elävät maahan kaivamissaan tunneleissa, ja sukukypsinä ne saattavat puolustaa reviiriään kiivaasti muilta löyhästi asutetun yhteisön yksilöiltä. Öisin kääpiöhamsterit ovat aktiivisimmillaan, mutta ne liikkuvat myös jonkin verran päivällä.

Kääpiöhamsteri on sosiaalisempi kuin kultahamsteri (joka on täysin erakko), mutta aina on mahdollista, että kaksi kääpiöhamsteria ei reviiri-kiistojen vuoksi pysty asumaan samassa terraariossa. Pidä tilannetta silmällä ja erota hamsterit omiin terraarioihinsa, mikäli riitoja tulee. Roborovskit ja Cambellit sopeutuvat lajikumppaninsa kanssa elämiseen yleensä paremmin kuin talvikot ja kiinankääpiöhamsterit.

Kääpiöhamsterin näkökyky on heikko, mutta hajuaisti ja kuulo ovat erinomaisia. Kääpiöhamsterit kommunikoivat keskenään ultraäänillä, joita ihmiskorva ei pysty kuulemaan.

TARVIKKEET

Kaikki kääpiöhamsterit vaativat perushoidoltaan samankaltaista huolenpitoa.
Kääpiöhamsteri on viisainta asuttaa joko lasiseen jyrsijäterraarioon tai muoviseen Duna-terraarioon. Kultahamstereille tarkoitetut häkit ovat pinnaväliltään kääpiöhamsterille liian suuria, joten niistä kääpiöhamsteri saattaa karata.

Asunnon pohjan mitat tulisi olla vähintään 60 x 40 cm. Terraarioon tulisi lisätä pesämökki, ruokakuppi, juomapullo sekä tasapohjainen, noin 20 cm halkaisijaltaan oleva juoksupyörä tai juoksulautanen, sekä muita liikuntaan aktivoivia tarvikkeita, kuten kiipeilytasoja. Pohjamateriaaliksi sopii parhaiten kutterinpuru, mutta muitakin puupohjaisia kuivikkeita voi käyttää.

Kääpiöhamsterin turkki on rasvainen ja se tarvitsee muutaman kerran viikossa mahdollisuuden hiekkakylpyyn. Tähän tarkoitukseen sopiva hiekka on ns. chinchillan kylpyhiekka, jota laitetaan muutama sentti tukevan astian, kuten isomman ruokakupin pohjalle. Hiekkaa voi pitää tarjolla jatkuvastikin, mutta mikäli kääpiöhamsteri alkaa käyttää hiekka-astiaansa vessana, voi kylpypäiviä harventaa.

Kääpiöhamsteri kaipaa piilopaikkoja, joten pienet jyrsijämökit, pahviputket, kukkaruukut ja muut turvalliset piilot ovat suositeltavia. Nämä pikkuotukset ovat hyvin puuhakkaita, niille on suositeltavaa tarjota paljon tutkittavaa, nakerreltavaa, kiipeiltävää ja ihmeteltävää - CUNIPIC sarjan syötävät lelut sopivat kääpiöhamstereille loistavasti!

RUOKINTA

Kääpiöhamsterin ravinnossa proteiinia tulisi olla 15-20%, raakarasvaa 5-10% ja kuitua 8-11%.

Kääpiöhamsteri on kaikkiruokainen, sille maistuvat niin kasvikset kuin liha. Perusravintona käytetään kääpiöhamstereille kehitettyä täysrehua. Suositeltavat vaihtoehdot pääruoaksi ovat CUNIPIC ruokasarjasta löytyvät täysravinnot Premium Hamster Mini & Mouse sekä Alpha Pro Hamster Näiden ruokien avulla saat lemmikkisi ruokavaliosta maistuvan ja ennen kaikkea juuri sopivan kääpiöhamsterille.

Lisäksi tarjotaan maltillinen määrä kasviksia, marjoja, hedelmiä ja yrttejä joko tuoreena tai kuivattuna, sekä proteiinin lähteeksi vähärasvaista lihaa, keitettyä kananmunaa ja hyönteisiä. 

Liian rasvainen ruoka lihottaa kääpiöhamsterin herkästi. Lisäksi kääpiöhamsterit ovat herkkiä diabetekselle, joten lisättyä sokeria ei tulisi olla niiden ruoassa. CUNIPIC sarjan ruokiin ei ole lisätty sokeria, eikä CUNIPIC ruoissa ole turhia lisäaineita, kuten väriaineita.

Kääpiöhamsteri on herkkusuu, joka valitsee tarjotusta ravinnosta maultaan parhaimman, usein epäterveellisimmän osan. Siksi on tärkeää, että lisäruokia tarjotaan vain kohtuullisesti ja pääosin kääpiöhamsteri syö terveellistä täysrehua.

PERUSHOITO

Tuoreruoat vaihdetaan päivittäin, ja kuivaruokaa lisätään tarvittaessa. Vesi vaihdetaan päivittäin. Häkki siivotaan pitopaikan koosta, kuivikkeen laadusta ja kuivikkeen määrästä riippuen viikon - kolmen viikon välein. Hamstereille tarkoitettuja wc-astioita kannattaa käyttää, sillä monet kääpiöhamsterit ovat hyvin siistejä eläimiä, ja wc-astian käyttö helpottaa häkin siistinä pitämistä. Ruokakupit, pesämökit ja muut tarvikkeet pestään tarvittaessa. Kynsien leikkaaminen on tarpeen, jos kynnet kasvavat liian pitkiksi, mutta useimmiten niitä ei tarvitse leikata koskaan. Harjaamista tai pesemistä harvoin tarvitaan, sillä kääpiöhamsterit pesevät turkkinsa itse nuolemalla sen puhtaaksi useita kertoja päivässä - lisäksi ne peseytyvät kylpyhiekassa. Rokotuksia tai madotuksia ei tarvita.

LISÄÄNTYMINEN

Kääpiöhamsterivauvojen kasvatuksessa on oma hohtonsa, mutta on tärkeää muistaa, että pikkuhamsterit tulevat tarvitsemaan uuden kodin kunhan ne ovat luovutusikäisiä. Kasvatukseen ei koskaan tulisi lähteä suin päin, vaan selvittää ensin mihin tulevat poikaset saadaan sijoitetuksi. Lisäksi otetaan huomioon, että kasvatukseen valittu hamsteripariksunta on varmasti terve ja lisääntymisiässä.

Kääpiöhamstereiden lisääntyminen on yleensä helpompaa kuin kultahamstereiden, sillä kääpiöhamsterit ovat sosiaalisempia. Riitoja voi kuitenkin aina tulla, joten tarkkaile pariskuntaa tiiviisti, kun laitat ne yhteen. Tutustuminen on viisainta tehdä molemmille eläimille vieraassa paikassa, kuten uudessa tai hyvin pestyssä terraariossa, joka ei ole kummankaan eläimen reviiriä.

Ensimmäisen poikueen voi teettää, kun kääpiöhamsteri on noin 3 kuukauden ikäinen. Kantoaika on noin 16-18 vrk, roborovskeilla hieman enemmän. Poikuekoko on tyypillisesti 2-6 poikasta, ja luovutusikä on noin 5 viikkoa. Poikasia hoitavaa emoa ei saisi häiritä, eikä pitopaikkaa puhdistaa kahden ensimmäisen viikon aikana mielellään lainkaan. Stressaantuva emo saattaa hylätä poikasensa tai jopa syödä ne. Yleensä kääpiöhamsteriemo on hyvin vastuuntuntoinen, ja pikkuisilla on hyvät mahdollisuudet kasvaa aikuiseksi, uteliaaksi ja vauhdikkaaksi nappisilmäksi.

Tilaa uutiskirje (Suomi)
Ostoskorisi on tyhjä

Toimitusehdot

FINNERO VERKKOKAUPAN TILAUS- JA TOIMITUSEHDOT KULUTTAJILLE

Voimassa 1.3.2023 alkaen


Yleistä

Verkkokaupan tuotteita myy FINENRO Oy (y-tunnus 2763266-5). Tuotteita myydään kuluttaja-asiakkaille maailmanlaajuisesti. Voidakseen tilata verkkokaupasta asiakkaan tulee olla vähintään 18-vuotias ja hänellä on oltava pysyvä toimitusosoite. Asiakkaan on tutustuttava voimassa oleviin toimitusehtoihin sekä hyväksyttävä nämä ehdot voidakseen tehdä tilauksen verkkokaupassa. Pidätämme oikeuden hintojen, toimituskulujen ja toimitusehtojen muutoksiin.

Huomaa, että sinulla saattaa olla näissä ehdoissa määritettyjen oikeuksien lisäksi muita sovellettavasta lainsäädännöstä johtuvia oikeuksia, jotka voivat vaihdella maakohtaisesti.

Mikäli tarvitsette apua tai lisätietoja voit lähettää sähköpostia osoitteeseemme info@finnero.com tai soittaa numeroon +358 40 623 9672. Soitot arkisin klo 8:00-16:00 aikana.

Tuotetiedot ja saatavuudet

FINNERO pyrkii siihen, että verkkokaupasta löytyy ajankohtaiset ja oikeat tiedot tuotteista sekä niiden saatavuudesta. Emme voi taata tietojen virheettömyyttä, emmekä myytävien tuotteiden saatavuutta. Kaikkia tuotteita valmistetaan vain rajallinen määrä.

Mikäli tilauksen vastaanottamisen jälkeen käy ilmi, että onnistuneesta tilauksesta huolimatta saatavuustiedoissa on ilmennyt virhe ja tuote on loppunut, FINNERO ilmoittaa tästä välittömästi asiakkaalle. Tällaisessa tilanteessa asiakas voi peruuttaa koko tilauksen tai muuttaa sitä.

Tuotteiden värit ja materiaalit pyritään esittämään mahdollisimman tarkasti ja totuudenmukaisesti. Huomioithan, että tietokoneen, puhelimen tai tabletin näytön asetukset saattavat vaikuttaa tuotekuviin, joten emme voi taata värien paikkansapitävyyttä kaikilla laitteilla ja asetuksilla.


Hinnat, kulut ja verot

Ilmoitetut hinnat koskevat ainoastaan tässä verkkokaupassa tehtyjä tilauksia. Tuotteiden hinnat sisältävät Suomen arvonlisäveron (24 %). Tilauskohtaiset toimituskulut näkyvät ostoskorissa. Toimituskulut lisätään tilaukselle ’’toimitus’’-kohdan mukaisesti. EU:n ulkopuolelle toimitettavista tilauksista vähennetään arvonlisävero ostoskorissa ’’toimitus’’-kohdan mukaisesti. Asiakas on vastuussa kaikista EU:n ulkopuolelta tulevien tilausten tulli- ja verokustannuksista, eivätkä nämä sisälly toimituskuluihin.

Tilaaminen ja asiakastiedot

Tuotteet tilataan verkkokaupassa lisäämällä ne ostoskoriin ja maksamalla ostoskorin sisältö verkkomaksupalvelussa. Tilausta varten ei tarvitse rekisteröityä, mutta rekisteröityneet asiakkaat voivat seurata tilauksensa etenemistä sivuiltamme sekä nähdä tilaushistoriansa.

Tilauksesta lähetetään  ilmoitettuun sähköpostiin tilausvahvistus, josta käkyvät tilaustietosi. Tarkista aina tilausvahvistuksen sisältö. Jos sinulla on kysyttävää tai tilausvahvistus jää jostain syystä tulematta, ota heti yhteys asiakaspalveluumme. 

Kuluttajansuoja

FINNERO käsittelee asiakastiedot luottamuksellisesti ja sitoutuu olemaan luovuttamatta asiakastietoja kolmansille osapuolille. Tietoja luovutetaan kolmansille osapuolille ainoastaan näihin toimitusehtoihin liittyen. EU:n yleisen tietosuoja-asetuksen (EU) 2016/679 mukaan asiakkaalla on oikeus saada kaikki hänestä keräämämme tieto tarkastettavaksi ja pyytää itseään koskevien tietojen oikaisemista tai poistamista asiakasrekisteristämme.

Kuluttaja-asiakkaan ja FINNERON välisessä asiakassuhteessa noudatetaan ehtojen lisäksi kulloinkin voimassa olevaa kuluttajansuojan lainsäädäntöä. Kuluttajansuojan kannalta ei ole merkitystä, onko kuluttaja-asiakas rekisteröitynyt vai ei.


Maksaminen

Maksupalveluna toimii Paytrail, jonka kautta maksuvaihtoehtoina toimivat lasku, osamaksu, korttimaksu sekä verkkopankkimaksut. Kassalla hyväksyt Paytrailin ehdot. Painamalla ”Osta” painiketta hyväksyt FINNERON yleiset ehdot.


Toimitus

Käsittelemme tilauksia arkisin. Toimitamme tilauksen mahdollisimman pian sen jälkeen, kun tilaus on onnistuneesti rekisteröitynyt verkkokauppaamme. Tilausten normaali käsittelyaika on 1–3 arkipäivää. Ruuhka-aikoina tilausten käsittelyaika voi olla normaalia pidempi. Mikäli tilauksen käsittely kestää yli 7 arkipäivää tilauksen jättämisestä tai tuotetta ei voida toimittaa, ilmoitamme tilanteesta asiakkaalle sähköpostitse mahdollisimman pian.

Toimitukset Suomessa

Suomessa FINNERON lähetykset hoitaa Posti ja Matkahuolto. Pienikokoisten lähetysten toimitustavaksi on mahdollista valita Postin Pikkupaketti, jolloin lähetys jaetaan normaalin postinjakelun mukana suoraan kotiin. Postipaketit toimitetaan valittuun Postin toimipisteeseen tai pakettiautomaattiin. FINNERO pidättää oikeuden lähettää tilaus Pikkupakettina lähetyksen painon ja mittojen niin salliessa, vaikka tilauksen toimitustavaksi olisi valittu Postipaketti.

Hinnat toimituksille Suomessa:

Pikkupaketti 5,90€
Noutopaketti 6,90€
Posti kotiinkuljetus 10,90€

Toimitukset Suomen ulkopuolelle

Suomen ulkopuolelle tilaukset toimittaa pääasiassa GLS. Toimitushinnat Suomen ulkopuolelle ovat alkaen 15,90€. Toimitusmaksun suuruus määräytyy tilauksen koon, toimitusmaan ja valitun toimitustavan mukaan. Kun olet lisännyt tuotteet ostoskoriin, näet tarkat toimituskulut syöttämällä osoite/maatiedot ostoskorin kenttiin.

Toimitamme tilauksia lähes kaikkialle maailmaan. Asiakas on itse vastuussa kaikista EU:n ulkopuolelta tulevien tilausten tulli- ja verokustannuksista, eivätkä nämä sisälly toimituskuluihin. Toimitusaika Suomen ulkopuolelle saattaa kohdemaasta riippuen kestää yli 14 vuorokautta.


Vaihto- ja palautusoikeus

Kaikilla tuotteilla on Suomen kuluttajansuojalain mukainen 14 vuorokauden vaihto- ja palautusoikeus. Asiakas vastaa palautuksesta aiheutuvista lähetyskustannuksista. Asiakkaan tulee säilyttää lähetyksestä kuitti, josta selviää paketin seurantatiedot ja säilyttää kuitti kunnes lähetys on käsitelty FINNERON varastolla. Käsittelemme palautukset 5 arkipäivän sisällä siitä, kun olemme vastaanottaneet lähetyksen. Lähetämme sinulle sähköpostitse tiedon, kun olemme käsitelleet palautuksesi. Takaisinmaksu suoritetaan ostossa käytetylle alkuperäiselle maksutavalle.

Verkkokaupastamme tilatuilla tuotteilla ei ole suoraa vaihtomahdollisuutta. Mikäli haluat vaihtaa tilaamasi tuotteen, tulee sinun palauttaa aiemmin tilaamasi tuote palautusohjeidemme mukaisesti ja tehdä uusi tilaus verkkokaupastamme.

Palautetut tuotteet tulevat takaisin myyntiin, joten käsittelethän niitä sen mukaisesti. Palautusoikeus koskee vain käyttämättömiä ja myyntikuntoisia tuotteita. Tarkistathan tuotteen istuvuuden ennen tuotelappujen irrottamista. Tuotelappujen tulee olla kiinni palautettavassa tuotteessa. Palautus tehdään noudattaen FINNERON vaihto- ja palautuslomakkeen ohjeita. Vaihto- ja palautuslomake toimitetaan aina tilauksen mukana ja voit tarvittaessa pyytää sen asiakaspalvelustamme info@finnero.com

Palautusoikeus on voimassa seuraavien ehtojen täyttyessä:

1. Vaihto tai palautus on tehty 14 vuorokauden kuluessa siitä, kun lähetys on saapunut asiakkaalle.
2. Vaihdosta tai palautuksesta on toimitettu FINNEROLLE ohjeiden mukaisesti täytetty asiakaspalautuslomake tai vastaavat tiedot.
3. Palautettavassa tuotteessa ei ole koirankarvoja, kaikki tuotelaput ovat kiinni tuotteessa ja se on käyttämätön, sekä täysin myyntikuntoinen.

Mikäli vastaanotamme vaihto- tai palautuslähetyksen, joka ei täytä kaikkia kolmea yllämainittua vaihto- ja palautusoikeuden ehtoa, meillä on oikeus olla hyväksymättä vaihtoa tai palautusta. Kyseisessä tapauksessa FINNERO ei ole velvollinen hyvittämään tuotteen hintaa eikä muutoin korvaamaan tuotetta asiakkaalle. Mahdollinen uudelleenlähetys asiakkaalle tapahtuu tällaisessa tapauksessa asiakkaan kustannuksella. Veloitamme uudelleenlähetyksen alkuperäisen postimaksun mukaan.

Palautus Suomesta

Asiakkaalla on mahdollisuus palauttaa tilaus kokonaan tai osittain. Asiakas vastaa aina palautuksen lähetyskuluista. Mikäli asiakas palauttaa koko tilauksen, palautetaan tilauksen yhteydessä maksetut toimituskulut. Palautuslähetyksen voi toimittaa meille Postin kautta asiakaspalautustunnuksellamme, joka löytyy tilauksen mukana tulleesta Vaihto- tai Palautuslomakkeesta. FINNERON asiakaspalautustunnusta käyttäessä et maksa mitään jättäessäsi paketin Postiin, mutta FINNERO veloittaa asiakaspalvelutunnuksella tehdyistä palautuksista tuotteiden hyvityksen yhteydessä 5,90€/lähetys. Muista ottaa palautuslähetyksestä kuitti/tosite itsellesi jos lähetys jostain syystä sattuu katoamaan. Emme voi hyvittää kadonnutta palautusta ilman lähetyskuittia.

Tilauksen noutamatta jättäminen ei ole sama asia kuin tilauksen palauttaminen. Jos tilaus palautuu meille noutamattomana, palautamme rahat tilatuista tuotteista, poislukien lähetyksestä ja paketin palautumisesta aiheutuvat postikulut eli alkuperäinen postikulu kaksinkertaisena.

Palautus muualta kuin Suomesta

Asiakkaalla on mahdollisuus palauttaa tilaus kokonaan tai osittain. Asiakas vastaa aina palautuksen lähetyskuluista. Mikäli asiakas palauttaa koko tilauksen, palautetaan tilauksen yhteydessä maksetut toimituskulut. FINNEROLLA ei ole asiakaspalautussopimusta ulkomailla toimivien palveluntarjoajien kanssa. Asiakas vastaa täysin Suomen ulkopuolelta tulevien vaihtojen ja palautusten lähettämisestä. Asiakkaan tulee aina ilmoittaa suomen ulkopuolelta saapuvista palautuksista FINNEROLLE sähköpostitse ennen lähetystä. Samalla toimitamme ohjeet palautusta varten. Kaikki Suomen ulkopuolelta palautettavat tuotteet tulee toimittaa käyttäen GLS:n osoitekorttia, jonka FINNERO toimittaa asiakkaalle erillisellä viestillä. Palautuksen kustannukset vähennetään asiakkaalle hyvitettävistä, asiakkaalta saaduista maksusuorituksista ennen maksusuoritusten palauttamista asiakkaalle. Palautuskustannus on samansuuruinen, kuin toimituskulu.


Virheet ja reklamaatiot

Kun asiakas on vastaanottanut toimituksen, asiakkaan tulee viipymättä tarkistaa, että toimitus sisältää kaikki tilatut tuotteet. Mikäli tuotteessa tai toimituksessa havaitaan virhe, tulee asiakkaan viipymättä ilmoittaa asiasta asiakaspalveluumme: info@finnero.com. Ilmoitus virheellisestä toimituksesta tai viallisesta tuotteesta on tehtävä 14 päivän sisällä tuotteen vastaanottamisesta. Jos paketti on vahingoittunut kuljetuksessa, on siitä tehtävä välittömästi reklamaatio kuljetusyhtiölle sekä ilmoitettava asiasta asiakaspalveluumme.

Mikäli tuote on ostettu muualta kuin FINNERO Oy:n verkkokaupasta, tuotteesta tulee aina tehdä reklamaatio suoraan ostopaikkaan.


Laki ja määräykset

Verkkokauppamme ja toimitusehtomme noudattavat Suomen lakia ja kiistatilanteissa sovelletaan Suomen lakia.