Työkoirakoululaisen kanssa

Kohtaamisia työkoirakoululaisen kanssa
Työtehtävissään liikkuvat hyötykoirat herättävät ympärillään usein ihastusta ja uteliaisuutta, mutta myös epämääräisiä varovaisuuden ja tietämättömyyden tunteita. Tiedän tämän hyvin myös omasta kokemuksesta, ajalta, jolloin näiden erilaisten ihmisiä avustavien työkoirien maailma tuntui kaukaiselta asialta.

Tänä päivänä arkeamme rikastuttaa tammikuussa -20 hypokoiraopintonsa aloittanut sileäkarvainen kettuterrieri Viku (Wolfheart Virginia). Vikun tehtävänä on toimia tyypin 1 diabetesta sairastavan tyttäremme omahoidon ja itsenäistymisen tukena hälyttämällä elektronisia mittareitakin tarkemmalla hajuaistillaan verensokerivaihteluja, ilmoittaen niistä tyttärelle itselleen tai tarvittaessa vanhemmalle, jopa ulkopuolisille. Diabeetikkoa avustava koira, hypokoira, tuo myös tilanteen niin vaatiessa tarvikkeita diabeetikolle – kuten sokeripitoista syötävää tai juotavaa.

Hypokoira -nimitys tulee sanasta hypoglykemia, joka tarkoittaa alhaista verensokeria.
Diabeetikoilla verensokeri saattaa laskea huomaamatta vaarallisen alas, mikä johtaa tajunnan alenemiseen, toimintakyvyttömyyteen ja pahimmillaan tajunnanmenetykseen. Hypokoira voi ilmoittaa myös korkeasta verensokeritasosta eli hyperglykemiasta ja niiden jopa hengenvaarallisista seurauksista, ketoaineista. Jokainen koira koulutetaan vastaamaan tarvitsijansa henkilökohtaisia tarpeita. Meillä pääpaino on ollut hypo-ilmaisussa, eikä syyttä; niitä on välillä koettu seitsemätkin päivässä. Vikun ilmaisutapa on pääasiassa kuonolla tuuppiminen jalkaan, mutta tilanteen pitkittyessä tulee mukaan myös järeämmät keinot, kuten ääni, etutassuilla kaivaminen ja päällä hyppiminen. Vikun tehtävä on toisin sanoen huomion herättäminen ennen kuin veren glukoosi painuu liian alas. Henkilökohtaisten avustavien koirien kummallinen käytös kannattaakin laittaa merkille, jos sellaista kohtaa, sillä joskus se on keino hakea apua. Joillakin koirilla on mukanaan esimerkiksi kotelo tai tasku, johon on kirjoitettu tietoja ihmisensä sairaudesta tai hoitamisesta kohtauksen aikana.

Viku avasi mukanaan myös monia uusia näkökulmia, joita ei koskaan tullut itse aikaisemmin kunnolla ajatelleeksi. Varmasti merkittävimmät niistä liittyivät hyötykoiraoppilaan kanssa liikkumiseen ihmisten parissa, joihin vasta oma kokemus toi parempaa ymmärrystä.

Koulutusrauha
Teoriassa on selvää, ettei mitään työtä tekeviä tai tehtäviään opettelevia koirakoita tarpeettomasti häiritä.
Monet tämän tietävät, ja monesti virka- ja muiden työkoirien valjaista tai taluttimista voi löytyäkin ihan erikseen tähän viittavia "ei saa koskea", "koulutuksessa" -merkkejä. Merkityt liivit jo itsessään ovat merkkinä työhön keskittyvästä koirasta. Työkoirien yleisestä kohtaamisetiketistä on saatavilla paljon asiatietoa ja toisaalta myös siitä, kuinka ihan kaikki koti- ja harrastuskoirat on suositeltavaa kohdata. On hyvä tiedostaa se vakiintunut käytäntö, että esimerkiksi keltaista päällään tai taluttimessaan tunnustava koira saattaa tarkoituksella signaloida suurempaa tilantarvetta ympäristölleen, syystä tai toisesta. Yleinen harhakäsitys on, että keltaisella huutomerkitty koira on aggressiivinen ja siksi kierrettävä kauempaa. Toki voi olla, mutta yhtä todennäköinen syy on myös peruskoulutuksen vaihe, rescue-koiran kotiuttaminen tai muun uuden käytösmallin opettaminen. Ehkei edes mikään edellä mainittu.

Työkoirat, kuten kaikki muutkin koulutuksessa olevat koirat, opettelevat asioita omassa tahdissaan ja luultavasti myös todella laajan skaalan erilaisia asioita. Jokaisella heistä on omat kehityskaarensa ja kenties myös haasteensa, joita saatetaan työstää vuosia. Työskentelevä koira ei ole koskaan valmis. Yleispäteviä ohjeita kaikkiin kohtaamistilanteisiin onkin, että muita koiria ei tuoda luokse vaihtamaan neniä, hihnassa ei lajitovereita tervehditä, ilman lupaa ei ihmisetkään lähesty. Annetaan rauha, ei jäädä turhaan tuijottelemaan jos on mahdollista liikkua poispäin, eikä jässähdetä tahallisesti aloilleen varsinkaan sen oman koiran kanssa. Päästetään harjoitteleva koirakko sujuvasti jatkamaan matkaa tai pois tilanteesta määrittämään itselleen sopivampaa sijaintia, jos väistäminen luontevasti vain onnistuu. Ymmärretään, että ohjaajalla on toimintaansa omat koiralähtöiset syynsä, vaikkeivat aina avaudukaan ulkopuoliselle.

Eikä ne ehkä edes näytä järkeville. Kuten ei taida näyttää esimerkiksi mörköikää taklaavalle koiralleen "imuli on hywä kaweli" -mantraa lässyttävä ohjaajakaan, joka jää silittelemään ja taputtelemaan siivousvälineitä avautuvassa ja kaikuvassa ostoskeskuksessa, koiran ihmetellessä vieressä vähintään yhtä hölmönä kuin satunnaisten ohikulkijoidenkin.

Lähtökohtaisesti siis jokaiselle toimintatavoiltaan vieraalle koirakolle tulee suoda tilaa eikä ketään lähestytä ilman lupaa, olipa tämä työliiveissä, keltaisissa huomioväreissä, tai ilman niitä. Tämä lähestyminen tarkoittaa myös koiran puhuttelua ja katsekontaktin ottamista, mitä moni ei tule ajatelleeksi.

Mutta, mikäli näyttää ettei ohjaaja ei ole täysin uppoutunut koiraansa ja keskellä silminnähden hankalaa tilannetta, oman kokemukseni perusteella hänelle saa kyllä puhua. Lupaa ihmisen puhutteluun ja kanssakäymiseen saa aina kysyä. On sallittua olla utelias ja tiedustella, silloinkin jos on jostain epävarma. Luultavasti useimmat ohjaajat, itseni mukaan lukien, jakavat mielellään tietoa ja kertovat omista kokemuksistaan, näkemyksistään sekä toiveistaan sen suhteen, kuinka on parasta toimia juuri heidän kanssaan. Vastaavasti on mukavaa kuunnella muiden ajatuksia. On luonnollista – ja näin suomalaisessa kulttuurissa jopa varsin virkistävää vaihtelua – että koirat herättävät mielenkiintoa, aiheen yhdistäessä ihmisiä ja murtaessa sosiaalisia muureja. Jos haluat ilmaista vain ihastuksesi tai tukesi, koiralle lässyttäminen ihmisen ohi on kyllä hyvin yleistä, mutta suositeltavaa se ei ole. Ohimennen suotu hymy tai näytetty peukku suoraan ohjaajalle on paras tapa, joka menee takuulla perille liioin koiran tai ihmisensä keskittymistä häiritsemättä.

Itse arvostan näitä kanssaihmisiä, jotka tiedustelevat hienovaraisesti onko koira töissä, saako meitä puhutella. Yleensä aina koira on kuin onkin duunimuudia treenaamassa, mutta itse pysähdyn useimmiten mielelläni jutustelemaan ja vastailemaan kysymyksiin. (Siis nyt kun koulutuksen tässä vaiheessa en tarvitse olla enää koko aikaa kyynärpäätäni myöten herkkupussin pohjia epätoivoisesti kaivelemassa, pitäen samalla fokusta sataprosenttisesti koirassa ja ympäristön lukemattomissa muuttujissa. Kovin on tuoreessa muistissa sekin aika, jolloin tuntui mahdottomalta pysähtyä ketään edes tervehtimään – suunnilleen lentäessämme koiran kanssa tilanteiden läpi, herkut käsistä joka ilmansuuntaan sinkoillen. Itse asiassa joissain asioissa harrastamme samaa matalakiitoa yhä edelleen...)

Silloin tällöin meiltä tullaan kysymään, voisiko omalla toiminnallaan olla meille jotenkin hyödyksi, tai vastaavasti aiheuttaako jokin haittaa. Monta kertaa olemme saaneetkin spontaaneja treenitilanteita aikaiseksi ulkopuolisten avustuksella. Joskus taas kaupan henkilökunta on esimerkiksi halunnut informoida sisään tulevia asiakkaitaan heidän tiloissaan harjoittelevasta hypokoiraoppilaasta, mikä tuottaa meille hiukan enemmän työskentelyrauhaa ja tiedottaminen palvelee vastaavasti myös asiakkaita. Olen ottanutkin tavaksi ottaa yleensä etukäteen yhteyttä paikkaan, jonne suunnittelen treenireissua, jotta paikan päällä voin keskittyä olennaiseen. Silloin henkilökunta on tietoinen siitä mitä olemme tekemässä ja millaista häiriötä saatamme mahdollisesti aiheuttaa. Esimerkiksi hypojen ilmaisuharjoitus voi muuttaa koiran käytöstä sen verran paljon, että se herättää ylimääräistä huomiota vaikkapa kirjaston kaltaisissa olosuhteissa.

Toisaalta on tärkeää, ettei elämää tai toimintaa lopeteta harjoittelevan koiran ympärillä, kaiken kuuluu jatkua normaalisti. Yhteiskuntakelpoiseksi sukeutuva koirakansalainen sopeutuu olosuhteisiin ja muuttuviin, erilaiseen tilanteisiin opittuaan sietämään monenlaisia häiriöitä mahdollisimman kontrolloitujen, suunniteltujen ja malttia kasvattavien harjoitusten avulla, omien valmiuksiensa tahdissa. Vastaavasti yhteiskuntakelpoisuutta tavoitteleva ohjaaja osaa lukea koiraansa, erilaisia tilanteita, ottaa ne haltuunsa ja sanoittaa tarpeensa selkeästi – tuoden esiin myös omat rajansa ja rajallisuutensa.

Itsekin vasta näin nelikymppisenä opin sanomaan ihmisille 'ei' .Kiitos tämän koiran, jonka keskittymistä ja suoriutumiseen vaadittavia rajoja oli sattuneesta syystä rohkaistuttava suojaamaan, omiani siinä ohella.

Monien muuttujien maailma
Kaikki ei kuitenkaan ole ennakoitavissa, joten aina on ja tulee olemaan vastassa myös yllätyksiä. On paljon heitä, jotka eivät edes huomaa tai näe, että koira on koulutuksessa tai töissä. Lapset eivät luonnollisestikaan tätä ymmärrä. Nopeasti muuttuvissa tilanteissa ja ylipäätään koirien kanssa sattuu monenlaisia arviointivirheitä – puolin ja toisin – ja lisäksi voi tulla vastaan asenneongelmia ja väärinkäsityksiäkin. Me ohjaajat olemme tavan tallaajia ja koirat tavallisia hännänheiluttajia, joilla on vain paljon taitoja omassa kuplassamme opeteltavana ja huomioitavana.

Ehkä haluasimme ottaa huomioon muita ihmisiä enemmänkin, kommunikoida ja oikoa käsityksiä, mutta se ei vain onnistu, emme ehdi tai yksinkertaisesti huomaa tehdä sitä ajoissa. Saatamme antaa koiraan keskittyessämme jopa tylyn kuvan. Kuten esimerkkinä omakohtainen kokemus taannoin eräässä kaupassa, jossa ahtaalla käytävällä tuli eteen useita tiiviitä ohituksia turvaväleistä välittämättä. Kohdallemme muodostui hetkellisesti rypäs, jossa aivan meidän vierestä kulki useita ihmisiä yhtenä virtana. Eräällä heistä oli kädessään lähes piilossa jokin kettuterrierin mielenkiinnon nanosekunnissa virittävä avaimenperä tai muu vastaava houkutteleva (lue: kissanlelua erehdyttävästi muistuttava) esine, jonka kohdalla kokelaamme nousi takatassuilleen yltääkseen sitä haistelemaan. Jos olisin huomannut ennakoida, olisin ehtinyt sanomaan rauhallisesti kannustaen käskyn 'ohi', joka tarkoittaa meillä yleistä luopumiskäskyä. Mutta en ehtinyt tekemään mitään, joten ohittamiskäsky tuli senkin edestä napakasti ja hämmentyneen painokkaasti, auttamattomasti ainakin sen sekunnin myöhässä.

"OHI!"
Tämä nainen, joka rauhallisesti kulki vierestämme esine käsissään ja kohdallamme joutui hieman jarruttelemaan entisestään, sävähti ja kiskaisi kätensä pois. Myöhemmin autoon päästyämme oma jälkikasvu kertoi naisen napanneen lastaan olkapäistä tapahtuneen jälkeen, ja lähteneen kiiruhtamaan hyllyvälistä kauemmas samalla lastaan hoputtaen. Lapset uskoivat naisen jääneen luuloon, että tuo säikäyttänyt rähkämäntin kokoinen territyttö syö hänet, ennen kuin minä menin väliin estämään sankarillisella huudahduksellani tämän tradegian eskaloitumisen.

Mutta, enemmän kuin tuota karrikoidun mielikuvan mahdollisuutta, epäilen henkilön säikähtäneen minua ja omaa reaktiotani. Aivan ymmärrettävästi. Pahoittelut, sinä tuntematon vastaantulija. Olisinpa ymmärtänyt edes pahoitella, varsinkin kun luultavasti jäit miettimään teitkö itse jotakin väärin ja huudahdinko myös sinulle. Itse asiassa saatoin katsahtaa sinua juuri sillä hetkellä, kun suuni avasin. Ehkä et edes huomannut koko koiraa, ennen kuin kohdallasi sille ääneen kajahdin ja koira oli ottamassa selvää sormiesi väleissä pilkottavasta mysteeriesineestä. Olisin varmasti hypännyt sijassasi kattoon itsekin. Toivottavasti jälkikäteen olet ymmärtänyt, että koiraanihan siinä tietenkin käskytin ja näitä tällaisia välillä vain sattuu.

Josta päästään myös asian toiseen puoleen: Koirapelkokin on todellista.
Pyritään siis huomioimaan toisemme ja erilaiset tarpeet – koirilla tai ilman. Ja etenkin nyt niiden koirien kanssa, karvoihin tai statukseen katsomatta. Annetaan tilaa, kunnioitetaan rajoja, toiveita ja jokaisen erilaisia vaiheita. Kysytään lupaa, luetaan ja ennakoidaan muiden aikomuksia, tarkkaillaan tilanteita, sen sijaan että mentäisiin tilanteisiin aina oma etu, tottumus tai mukavuus etusijalla. Joustetaan, väistetään, sovelletaan ja ylläpidetään sujuvuutta. Otetaan asioista, etiketeistä ja käytännöistä selvää, vältetään tekemästä johtopäätöksiä vain omasta kokemuskulmasta käsin. Tiedostetaan, että aina on monia erilaisia tilanteita ja lähtökohtia.

Mari Lindholm
Viku on Hypokoira ry:n hypokoirakokelas.
Seuraa Vikun tiliä Instagramissa: @hypokoirakokelas_viku

Lisätietoja hypokoirista ja hypokoirakoulutuksesta löytyy sivuilta:

Tilaa uutiskirje (Suomi)
Ostoskorisi on tyhjä

Toimitusehdot

FINNERO VERKKOKAUPAN TILAUS- JA TOIMITUSEHDOT KULUTTAJILLE

Voimassa 1.3.2023 alkaen


Yleistä

Verkkokaupan tuotteita myy FINENRO Oy (y-tunnus 2763266-5). Tuotteita myydään kuluttaja-asiakkaille maailmanlaajuisesti. Voidakseen tilata verkkokaupasta asiakkaan tulee olla vähintään 18-vuotias ja hänellä on oltava pysyvä toimitusosoite. Asiakkaan on tutustuttava voimassa oleviin toimitusehtoihin sekä hyväksyttävä nämä ehdot voidakseen tehdä tilauksen verkkokaupassa. Pidätämme oikeuden hintojen, toimituskulujen ja toimitusehtojen muutoksiin.

Huomaa, että sinulla saattaa olla näissä ehdoissa määritettyjen oikeuksien lisäksi muita sovellettavasta lainsäädännöstä johtuvia oikeuksia, jotka voivat vaihdella maakohtaisesti.

Mikäli tarvitsette apua tai lisätietoja voit lähettää sähköpostia osoitteeseemme info@finnero.com tai soittaa numeroon +358 40 623 9672. Soitot arkisin klo 8:00-16:00 aikana.

Tuotetiedot ja saatavuudet

FINNERO pyrkii siihen, että verkkokaupasta löytyy ajankohtaiset ja oikeat tiedot tuotteista sekä niiden saatavuudesta. Emme voi taata tietojen virheettömyyttä, emmekä myytävien tuotteiden saatavuutta. Kaikkia tuotteita valmistetaan vain rajallinen määrä.

Mikäli tilauksen vastaanottamisen jälkeen käy ilmi, että onnistuneesta tilauksesta huolimatta saatavuustiedoissa on ilmennyt virhe ja tuote on loppunut, FINNERO ilmoittaa tästä välittömästi asiakkaalle. Tällaisessa tilanteessa asiakas voi peruuttaa koko tilauksen tai muuttaa sitä.

Tuotteiden värit ja materiaalit pyritään esittämään mahdollisimman tarkasti ja totuudenmukaisesti. Huomioithan, että tietokoneen, puhelimen tai tabletin näytön asetukset saattavat vaikuttaa tuotekuviin, joten emme voi taata värien paikkansapitävyyttä kaikilla laitteilla ja asetuksilla.


Hinnat, kulut ja verot

Ilmoitetut hinnat koskevat ainoastaan tässä verkkokaupassa tehtyjä tilauksia. Tuotteiden hinnat sisältävät Suomen arvonlisäveron (24 %). Tilauskohtaiset toimituskulut näkyvät ostoskorissa. Toimituskulut lisätään tilaukselle ’’toimitus’’-kohdan mukaisesti. EU:n ulkopuolelle toimitettavista tilauksista vähennetään arvonlisävero ostoskorissa ’’toimitus’’-kohdan mukaisesti. Asiakas on vastuussa kaikista EU:n ulkopuolelta tulevien tilausten tulli- ja verokustannuksista, eivätkä nämä sisälly toimituskuluihin.

Tilaaminen ja asiakastiedot

Tuotteet tilataan verkkokaupassa lisäämällä ne ostoskoriin ja maksamalla ostoskorin sisältö verkkomaksupalvelussa. Tilausta varten ei tarvitse rekisteröityä, mutta rekisteröityneet asiakkaat voivat seurata tilauksensa etenemistä sivuiltamme sekä nähdä tilaushistoriansa.

Tilauksesta lähetetään  ilmoitettuun sähköpostiin tilausvahvistus, josta käkyvät tilaustietosi. Tarkista aina tilausvahvistuksen sisältö. Jos sinulla on kysyttävää tai tilausvahvistus jää jostain syystä tulematta, ota heti yhteys asiakaspalveluumme. 

Kuluttajansuoja

FINNERO käsittelee asiakastiedot luottamuksellisesti ja sitoutuu olemaan luovuttamatta asiakastietoja kolmansille osapuolille. Tietoja luovutetaan kolmansille osapuolille ainoastaan näihin toimitusehtoihin liittyen. EU:n yleisen tietosuoja-asetuksen (EU) 2016/679 mukaan asiakkaalla on oikeus saada kaikki hänestä keräämämme tieto tarkastettavaksi ja pyytää itseään koskevien tietojen oikaisemista tai poistamista asiakasrekisteristämme.

Kuluttaja-asiakkaan ja FINNERON välisessä asiakassuhteessa noudatetaan ehtojen lisäksi kulloinkin voimassa olevaa kuluttajansuojan lainsäädäntöä. Kuluttajansuojan kannalta ei ole merkitystä, onko kuluttaja-asiakas rekisteröitynyt vai ei.


Maksaminen

Maksupalveluna toimii Paytrail, jonka kautta maksuvaihtoehtoina toimivat lasku, osamaksu, korttimaksu sekä verkkopankkimaksut. Kassalla hyväksyt Paytrailin ehdot. Painamalla ”Osta” painiketta hyväksyt FINNERON yleiset ehdot.


Toimitus

Käsittelemme tilauksia arkisin. Toimitamme tilauksen mahdollisimman pian sen jälkeen, kun tilaus on onnistuneesti rekisteröitynyt verkkokauppaamme. Tilausten normaali käsittelyaika on 1–3 arkipäivää. Ruuhka-aikoina tilausten käsittelyaika voi olla normaalia pidempi. Mikäli tilauksen käsittely kestää yli 7 arkipäivää tilauksen jättämisestä tai tuotetta ei voida toimittaa, ilmoitamme tilanteesta asiakkaalle sähköpostitse mahdollisimman pian.

Toimitukset Suomessa

Suomessa FINNERON lähetykset hoitaa Posti ja Matkahuolto. Pienikokoisten lähetysten toimitustavaksi on mahdollista valita Postin Pikkupaketti, jolloin lähetys jaetaan normaalin postinjakelun mukana suoraan kotiin. Postipaketit toimitetaan valittuun Postin toimipisteeseen tai pakettiautomaattiin. FINNERO pidättää oikeuden lähettää tilaus Pikkupakettina lähetyksen painon ja mittojen niin salliessa, vaikka tilauksen toimitustavaksi olisi valittu Postipaketti.

Hinnat toimituksille Suomessa:

Pikkupaketti 5,90€
Noutopaketti 6,90€
Posti kotiinkuljetus 10,90€

Toimitukset Suomen ulkopuolelle

Suomen ulkopuolelle tilaukset toimittaa pääasiassa GLS. Toimitushinnat Suomen ulkopuolelle ovat alkaen 15,90€. Toimitusmaksun suuruus määräytyy tilauksen koon, toimitusmaan ja valitun toimitustavan mukaan. Kun olet lisännyt tuotteet ostoskoriin, näet tarkat toimituskulut syöttämällä osoite/maatiedot ostoskorin kenttiin.

Toimitamme tilauksia lähes kaikkialle maailmaan. Asiakas on itse vastuussa kaikista EU:n ulkopuolelta tulevien tilausten tulli- ja verokustannuksista, eivätkä nämä sisälly toimituskuluihin. Toimitusaika Suomen ulkopuolelle saattaa kohdemaasta riippuen kestää yli 14 vuorokautta.


Vaihto- ja palautusoikeus

Kaikilla tuotteilla on Suomen kuluttajansuojalain mukainen 14 vuorokauden vaihto- ja palautusoikeus. Asiakas vastaa palautuksesta aiheutuvista lähetyskustannuksista. Asiakkaan tulee säilyttää lähetyksestä kuitti, josta selviää paketin seurantatiedot ja säilyttää kuitti kunnes lähetys on käsitelty FINNERON varastolla. Käsittelemme palautukset 5 arkipäivän sisällä siitä, kun olemme vastaanottaneet lähetyksen. Lähetämme sinulle sähköpostitse tiedon, kun olemme käsitelleet palautuksesi. Takaisinmaksu suoritetaan ostossa käytetylle alkuperäiselle maksutavalle.

Verkkokaupastamme tilatuilla tuotteilla ei ole suoraa vaihtomahdollisuutta. Mikäli haluat vaihtaa tilaamasi tuotteen, tulee sinun palauttaa aiemmin tilaamasi tuote palautusohjeidemme mukaisesti ja tehdä uusi tilaus verkkokaupastamme.

Palautetut tuotteet tulevat takaisin myyntiin, joten käsittelethän niitä sen mukaisesti. Palautusoikeus koskee vain käyttämättömiä ja myyntikuntoisia tuotteita. Tarkistathan tuotteen istuvuuden ennen tuotelappujen irrottamista. Tuotelappujen tulee olla kiinni palautettavassa tuotteessa. Palautus tehdään noudattaen FINNERON vaihto- ja palautuslomakkeen ohjeita. Vaihto- ja palautuslomake toimitetaan aina tilauksen mukana ja voit tarvittaessa pyytää sen asiakaspalvelustamme info@finnero.com

Palautusoikeus on voimassa seuraavien ehtojen täyttyessä:

1. Vaihto tai palautus on tehty 14 vuorokauden kuluessa siitä, kun lähetys on saapunut asiakkaalle.
2. Vaihdosta tai palautuksesta on toimitettu FINNEROLLE ohjeiden mukaisesti täytetty asiakaspalautuslomake tai vastaavat tiedot.
3. Palautettavassa tuotteessa ei ole koirankarvoja, kaikki tuotelaput ovat kiinni tuotteessa ja se on käyttämätön, sekä täysin myyntikuntoinen.

Mikäli vastaanotamme vaihto- tai palautuslähetyksen, joka ei täytä kaikkia kolmea yllämainittua vaihto- ja palautusoikeuden ehtoa, meillä on oikeus olla hyväksymättä vaihtoa tai palautusta. Kyseisessä tapauksessa FINNERO ei ole velvollinen hyvittämään tuotteen hintaa eikä muutoin korvaamaan tuotetta asiakkaalle. Mahdollinen uudelleenlähetys asiakkaalle tapahtuu tällaisessa tapauksessa asiakkaan kustannuksella. Veloitamme uudelleenlähetyksen alkuperäisen postimaksun mukaan.

Palautus Suomesta

Asiakkaalla on mahdollisuus palauttaa tilaus kokonaan tai osittain. Asiakas vastaa aina palautuksen lähetyskuluista. Mikäli asiakas palauttaa koko tilauksen, palautetaan tilauksen yhteydessä maksetut toimituskulut. Palautuslähetyksen voi toimittaa meille Postin kautta asiakaspalautustunnuksellamme, joka löytyy tilauksen mukana tulleesta Vaihto- tai Palautuslomakkeesta. FINNERON asiakaspalautustunnusta käyttäessä et maksa mitään jättäessäsi paketin Postiin, mutta FINNERO veloittaa asiakaspalvelutunnuksella tehdyistä palautuksista tuotteiden hyvityksen yhteydessä 5,90€/lähetys. Muista ottaa palautuslähetyksestä kuitti/tosite itsellesi jos lähetys jostain syystä sattuu katoamaan. Emme voi hyvittää kadonnutta palautusta ilman lähetyskuittia.

Tilauksen noutamatta jättäminen ei ole sama asia kuin tilauksen palauttaminen. Jos tilaus palautuu meille noutamattomana, palautamme rahat tilatuista tuotteista, poislukien lähetyksestä ja paketin palautumisesta aiheutuvat postikulut eli alkuperäinen postikulu kaksinkertaisena.

Palautus muualta kuin Suomesta

Asiakkaalla on mahdollisuus palauttaa tilaus kokonaan tai osittain. Asiakas vastaa aina palautuksen lähetyskuluista. Mikäli asiakas palauttaa koko tilauksen, palautetaan tilauksen yhteydessä maksetut toimituskulut. FINNEROLLA ei ole asiakaspalautussopimusta ulkomailla toimivien palveluntarjoajien kanssa. Asiakas vastaa täysin Suomen ulkopuolelta tulevien vaihtojen ja palautusten lähettämisestä. Asiakkaan tulee aina ilmoittaa suomen ulkopuolelta saapuvista palautuksista FINNEROLLE sähköpostitse ennen lähetystä. Samalla toimitamme ohjeet palautusta varten. Kaikki Suomen ulkopuolelta palautettavat tuotteet tulee toimittaa käyttäen GLS:n osoitekorttia, jonka FINNERO toimittaa asiakkaalle erillisellä viestillä. Palautuksen kustannukset vähennetään asiakkaalle hyvitettävistä, asiakkaalta saaduista maksusuorituksista ennen maksusuoritusten palauttamista asiakkaalle. Palautuskustannus on samansuuruinen, kuin toimituskulu.


Virheet ja reklamaatiot

Kun asiakas on vastaanottanut toimituksen, asiakkaan tulee viipymättä tarkistaa, että toimitus sisältää kaikki tilatut tuotteet. Mikäli tuotteessa tai toimituksessa havaitaan virhe, tulee asiakkaan viipymättä ilmoittaa asiasta asiakaspalveluumme: info@finnero.com. Ilmoitus virheellisestä toimituksesta tai viallisesta tuotteesta on tehtävä 14 päivän sisällä tuotteen vastaanottamisesta. Jos paketti on vahingoittunut kuljetuksessa, on siitä tehtävä välittömästi reklamaatio kuljetusyhtiölle sekä ilmoitettava asiasta asiakaspalveluumme.

Mikäli tuote on ostettu muualta kuin FINNERO Oy:n verkkokaupasta, tuotteesta tulee aina tehdä reklamaatio suoraan ostopaikkaan.


Laki ja määräykset

Verkkokauppamme ja toimitusehtomme noudattavat Suomen lakia ja kiistatilanteissa sovelletaan Suomen lakia.