Koiranpennun totuttaminen pantaan ja valjaaseen

Kun pieni suloinen koiranpentu saapuu taloon, on omistajalla edessään antoisa, mutta myös määrätietoisuutta ja kärsivällisyyttä vaativa aika. On aika opettaa pennulle sisäsiisteys ja monet muut perusasiat, kuten se, kuinka kaulapantaan, valjaisiin ja hihnassa taluttamiseen suhtaudutaan kauniisti.


Minkälaiset tuotteet?

Pentuaikaa varten koiralle hankitaan pentupanta ja pentutalutin. Nämä on hyvä hankkia koiralle jo ennen kuin se kotiutuu. Pentuajan panta ja talutin tulevat jäämään koiralle pieneksi, mutta aivan kuten lastenvaatteidenkin kanssa, ei näiden mukavuudesta ja laadukkuudesta tule tinkiä.
Kun koiraa opetetaan sisäsiistiksi, on tärkeää, että se viedään ulos pissille jokaisen ruokailun, leikkihetken ja nokosten jälkeen –eli monen monituista kertaa päivässä, sillä pentu ei juuri muu tee kuin syö, leikkii ja nukkuu. Pentu ei kauaa pissiään pysty pidättämään, ulos siirtymisen on syytä tapahtua reippaasti. Tällöin asiaa helpottaa, kun koiralla on käytössään nopeasti kaulaan sujautettava kaulapanta.

Suositeltavin pentupanta on kevyt, esimerkiksi nailoninen panta, joka on koiralle mahdollisimman huomaamaton. Pikalukitus on oivallinen, se auttaa pannan nopeassa pukemisessa, mutta perussolkikin toimii kyllä. Pennun pannaksi ei koskaan hankita kuristavaa tai puolikuristavaa pantaa – peruspanta on pennulle paras.

Pennulle on hyvä hankkia pentuaikaa varten myös valjaat, joita käytetään nopeaa pissitystä pidemmillä lenkeillä. Miksi molemmat? Kaulapanta toimii oivallisesti nopeilla pissityksillä, mutta valjaat ovat koiran kaulan alueen sekä selän anatomialle ergonomisemmat kuin panta. Pieni pentu on täynnä energiaa ja uteliaisuutta, se voi yllättäen singahtaa hihnan loppuun asti ojanpiennarta tutkimaan – jolloin hihnan aiheuttaman nykäisyn paine jakaantuu valjaissa kulkevan koiran kehoon tasaisemmin.

Pentutaluttimena kevyt, esimerkiksi nailoninen talutin, jonka lukko ei ole liian painava, toimii hyvin. Pienelle pennulle kelatalutin ei vielä sovi. Pennun on hyvä oppia ensin kävelemään asiallisesti perustaluttimen kanssa, sillä kelataluttimien suoma ”vapaus” opettaa koiralle, että on ok juoksennella eri suuntiin viiden, tai kahdeksankin metrin päässä omistajastaan. Kelataluttimien käytölle tulee aikansa myöhemmin, kunhan hihnakäyttäytymisen perusasiat on opittu.

Miten koira totutetaan pantaan?

Koiranpennulle panta ja muut varusteet ovat vielä vieraita ja se voi pitää niitä leluina. Omistajan tulee olla hellän määrätietoinen opettaessaan pentua siihen, kuinka varusteisiin suhtaudutaan asiallisesti. Ne eivät ole leluja, joita pentu saa mielin määrin riuhtoa ja repiä, joten niitä ei koskaan käytetä koiran kanssa leikkimiseen.

Nyrkkisääntönä koiran koulutuksessa on, ettei koulutukseen koskaan sisälly koiran läpsimistä tai muuta negatiivisuutta. Koiraa koulutetaan positiivisen vahvistamisen kautta, eli kehumalla sitä vuolaasti oikein tehdyistä asioista ja jättämällä koira täysin ilman huomiota, jos se käyttäytyy ei-toivotusti. Monelle koiralle myös pienten herkkupalojen käyttö toimii kannustimena oppimiseen.

Kun pannan käyttöä harjoitellaan ensimmäisiä kertoja, panta laitetaan pennulle mieluummin hieman liian löysälle kuin kireälle. Taluttaessa panta on sopivan kireällä, kun pannan ja kaulan väliin mahtuu kaksi aikuisen ihmisen sormea – pannan kireyttä säädetään sitä mukaa kuin pentu kasvaa.

Aluksi pantaa (tai valjaita) pidetään pennun päällä vain lyhyen ajan kerrallaan, aikaa pidennetään sitä mukaa kuin koira alkaa pantaan tottua. Kun panta ensimmäistä kertaa puetaan koiran päälle, se hyvin todennäköisesti on asiasta eri mieltä. ”Mitä kumman remmejä päälleni puetaan, yök, haluan ne pois!” Voi alkaa vimmattu kaulan rapsutus ja yritys nakertaa mokomia remeleitä, mutta kärsivällisyys palkitaan kyllä. Pennulle ei anneta huomiota ennen kuin se rauhoittuu ja toimii halutulla tavalla, jolloin onkin aika kehua sen erinomaisuutta ja palkita hieno käytös namipalalla.
Jos koira suhtautuu ennakkoluuloisesti kaulapantaan tai valjaisiin, eikä millään antaisi pukea niitä päälleen, sen annetaan nuuhkia varusteita, tarjotaan makupala, nuuhkitaan uudelleen, tarjotaan makupala kaulapannan läpi, nuuhkitaan ja tarjotaan makupala pannan läpi samalla kun panta pujotetaan koiran kaulaan. Ja kehutaan, kun koira on onnistunut toimimaan halutulla tavalla.

Kun koira antaa pannan olla kaulassaan ilman sen suurempia vastalauseita on aika opettaa, että panta voi rajoittaa koiran liikkumista. Pannasta otetaan kiinni ja tuetaan koiraa samalla rintakehästä. Pantaa vedetään kevyesti niin, että pentu tuntee pienen paineen kaulallaan. Pikkuhiljaa opetellen tämäkin tunne tulee tutuksi ja hihnassa liikkuminen helpottuu.

Koiraa ei koskaan kiskota tai nosteta pannasta, sillä kaulan alueen lihaksisto, kurkkutorvi, henkitorvi ja monet muut rakenteet voivat vahingoittua vakavasti liian voimakkaasta käsittelystä myös täysikasvuisella koiralla, saati pienellä pennulla.

Kun harjoittelua tehdään päivittäin, pentu oppii kyllä, että panta tarkoittaa vain kivoja asioita: kun kaulaan laitetaan panta tai ylle valjaat, pääsee karvakuono ulos maailmaa tutkimaan – ja mikäs sen ihanampaa! Pian pentu innostuu heti nähdessään, että ulkoilukamppeet otetaan esille ja varusteiden käytöstä tulee osa sen perusarkea.


FINNEROn tuotteet koiranpennuille


BAMBINO-panta on valmistettu kudotusta nauhasta, joka on erittäin pehmeä ja kevyt, joustava sekä miellyttävän tuntuinen koiranpennun kaulassa. Voidaan käyttää ensipantana pennuilla, sekä pienellä aikuisella koiralla. TUTUSTU>

FINNERO BAMBINO-talutin on tarkoitettu koiranpennulle ensitaluttimeksi ulkoiluun ja hihnassa opetteluun. Taluttimen päässä on niklattu pieni pistoolilukko, jolla talutin kiinnitetään pantaan tai valjaaseen. TUTUSTU>

LIGHT valjas on valmistettu hengittävästä ja hieman joustavasta 100% polyesteri MESH-kankaasta. Valjas on todella helppo pukea sekä riisua. Kiinnitys on selkäpuolella pikalukolla. LIGHT valjas on turvallinen vaihtoehto valjaisiin opettelevalle koiranpennulle, sillä valjaan paine asettuu tasaisesti koiran ympärille. TUTUSTU >


Tilaa uutiskirje (Suomi)
Ostoskorisi on tyhjä

Toimitusehdot

FINNERO VERKKOKAUPAN TILAUS- JA TOIMITUSEHDOT KULUTTAJILLE

Voimassa 1.3.2023 alkaen


Yleistä

Verkkokaupan tuotteita myy FINENRO Oy (y-tunnus 2763266-5). Tuotteita myydään kuluttaja-asiakkaille maailmanlaajuisesti. Voidakseen tilata verkkokaupasta asiakkaan tulee olla vähintään 18-vuotias ja hänellä on oltava pysyvä toimitusosoite. Asiakkaan on tutustuttava voimassa oleviin toimitusehtoihin sekä hyväksyttävä nämä ehdot voidakseen tehdä tilauksen verkkokaupassa. Pidätämme oikeuden hintojen, toimituskulujen ja toimitusehtojen muutoksiin.

Huomaa, että sinulla saattaa olla näissä ehdoissa määritettyjen oikeuksien lisäksi muita sovellettavasta lainsäädännöstä johtuvia oikeuksia, jotka voivat vaihdella maakohtaisesti.

Mikäli tarvitsette apua tai lisätietoja voit lähettää sähköpostia osoitteeseemme info@finnero.com tai soittaa numeroon +358 40 623 9672. Soitot arkisin klo 8:00-16:00 aikana.

Tuotetiedot ja saatavuudet

FINNERO pyrkii siihen, että verkkokaupasta löytyy ajankohtaiset ja oikeat tiedot tuotteista sekä niiden saatavuudesta. Emme voi taata tietojen virheettömyyttä, emmekä myytävien tuotteiden saatavuutta. Kaikkia tuotteita valmistetaan vain rajallinen määrä.

Mikäli tilauksen vastaanottamisen jälkeen käy ilmi, että onnistuneesta tilauksesta huolimatta saatavuustiedoissa on ilmennyt virhe ja tuote on loppunut, FINNERO ilmoittaa tästä välittömästi asiakkaalle. Tällaisessa tilanteessa asiakas voi peruuttaa koko tilauksen tai muuttaa sitä.

Tuotteiden värit ja materiaalit pyritään esittämään mahdollisimman tarkasti ja totuudenmukaisesti. Huomioithan, että tietokoneen, puhelimen tai tabletin näytön asetukset saattavat vaikuttaa tuotekuviin, joten emme voi taata värien paikkansapitävyyttä kaikilla laitteilla ja asetuksilla.


Hinnat, kulut ja verot

Ilmoitetut hinnat koskevat ainoastaan tässä verkkokaupassa tehtyjä tilauksia. Tuotteiden hinnat sisältävät Suomen arvonlisäveron (24 %). Tilauskohtaiset toimituskulut näkyvät ostoskorissa. Toimituskulut lisätään tilaukselle ’’toimitus’’-kohdan mukaisesti. EU:n ulkopuolelle toimitettavista tilauksista vähennetään arvonlisävero ostoskorissa ’’toimitus’’-kohdan mukaisesti. Asiakas on vastuussa kaikista EU:n ulkopuolelta tulevien tilausten tulli- ja verokustannuksista, eivätkä nämä sisälly toimituskuluihin.

Tilaaminen ja asiakastiedot

Tuotteet tilataan verkkokaupassa lisäämällä ne ostoskoriin ja maksamalla ostoskorin sisältö verkkomaksupalvelussa. Tilausta varten ei tarvitse rekisteröityä, mutta rekisteröityneet asiakkaat voivat seurata tilauksensa etenemistä sivuiltamme sekä nähdä tilaushistoriansa.

Tilauksesta lähetetään  ilmoitettuun sähköpostiin tilausvahvistus, josta käkyvät tilaustietosi. Tarkista aina tilausvahvistuksen sisältö. Jos sinulla on kysyttävää tai tilausvahvistus jää jostain syystä tulematta, ota heti yhteys asiakaspalveluumme. 

Kuluttajansuoja

FINNERO käsittelee asiakastiedot luottamuksellisesti ja sitoutuu olemaan luovuttamatta asiakastietoja kolmansille osapuolille. Tietoja luovutetaan kolmansille osapuolille ainoastaan näihin toimitusehtoihin liittyen. EU:n yleisen tietosuoja-asetuksen (EU) 2016/679 mukaan asiakkaalla on oikeus saada kaikki hänestä keräämämme tieto tarkastettavaksi ja pyytää itseään koskevien tietojen oikaisemista tai poistamista asiakasrekisteristämme.

Kuluttaja-asiakkaan ja FINNERON välisessä asiakassuhteessa noudatetaan ehtojen lisäksi kulloinkin voimassa olevaa kuluttajansuojan lainsäädäntöä. Kuluttajansuojan kannalta ei ole merkitystä, onko kuluttaja-asiakas rekisteröitynyt vai ei.


Maksaminen

Maksupalveluna toimii Paytrail, jonka kautta maksuvaihtoehtoina toimivat lasku, osamaksu, korttimaksu sekä verkkopankkimaksut. Kassalla hyväksyt Paytrailin ehdot. Painamalla ”Osta” painiketta hyväksyt FINNERON yleiset ehdot.


Toimitus

Käsittelemme tilauksia arkisin. Toimitamme tilauksen mahdollisimman pian sen jälkeen, kun tilaus on onnistuneesti rekisteröitynyt verkkokauppaamme. Tilausten normaali käsittelyaika on 1–3 arkipäivää. Ruuhka-aikoina tilausten käsittelyaika voi olla normaalia pidempi. Mikäli tilauksen käsittely kestää yli 7 arkipäivää tilauksen jättämisestä tai tuotetta ei voida toimittaa, ilmoitamme tilanteesta asiakkaalle sähköpostitse mahdollisimman pian.

Toimitukset Suomessa

Suomessa FINNERON lähetykset hoitaa Posti ja Matkahuolto. Pienikokoisten lähetysten toimitustavaksi on mahdollista valita Postin Pikkupaketti, jolloin lähetys jaetaan normaalin postinjakelun mukana suoraan kotiin. Postipaketit toimitetaan valittuun Postin toimipisteeseen tai pakettiautomaattiin. FINNERO pidättää oikeuden lähettää tilaus Pikkupakettina lähetyksen painon ja mittojen niin salliessa, vaikka tilauksen toimitustavaksi olisi valittu Postipaketti.

Hinnat toimituksille Suomessa:

Pikkupaketti 5,90€
Noutopaketti 6,90€
Posti kotiinkuljetus 10,90€

Toimitukset Suomen ulkopuolelle

Suomen ulkopuolelle tilaukset toimittaa pääasiassa GLS. Toimitushinnat Suomen ulkopuolelle ovat alkaen 15,90€. Toimitusmaksun suuruus määräytyy tilauksen koon, toimitusmaan ja valitun toimitustavan mukaan. Kun olet lisännyt tuotteet ostoskoriin, näet tarkat toimituskulut syöttämällä osoite/maatiedot ostoskorin kenttiin.

Toimitamme tilauksia lähes kaikkialle maailmaan. Asiakas on itse vastuussa kaikista EU:n ulkopuolelta tulevien tilausten tulli- ja verokustannuksista, eivätkä nämä sisälly toimituskuluihin. Toimitusaika Suomen ulkopuolelle saattaa kohdemaasta riippuen kestää yli 14 vuorokautta.


Vaihto- ja palautusoikeus

Kaikilla tuotteilla on Suomen kuluttajansuojalain mukainen 14 vuorokauden vaihto- ja palautusoikeus. Asiakas vastaa palautuksesta aiheutuvista lähetyskustannuksista. Asiakkaan tulee säilyttää lähetyksestä kuitti, josta selviää paketin seurantatiedot ja säilyttää kuitti kunnes lähetys on käsitelty FINNERON varastolla. Käsittelemme palautukset 5 arkipäivän sisällä siitä, kun olemme vastaanottaneet lähetyksen. Lähetämme sinulle sähköpostitse tiedon, kun olemme käsitelleet palautuksesi. Takaisinmaksu suoritetaan ostossa käytetylle alkuperäiselle maksutavalle.

Verkkokaupastamme tilatuilla tuotteilla ei ole suoraa vaihtomahdollisuutta. Mikäli haluat vaihtaa tilaamasi tuotteen, tulee sinun palauttaa aiemmin tilaamasi tuote palautusohjeidemme mukaisesti ja tehdä uusi tilaus verkkokaupastamme.

Palautetut tuotteet tulevat takaisin myyntiin, joten käsittelethän niitä sen mukaisesti. Palautusoikeus koskee vain käyttämättömiä ja myyntikuntoisia tuotteita. Tarkistathan tuotteen istuvuuden ennen tuotelappujen irrottamista. Tuotelappujen tulee olla kiinni palautettavassa tuotteessa. Palautus tehdään noudattaen FINNERON vaihto- ja palautuslomakkeen ohjeita. Vaihto- ja palautuslomake toimitetaan aina tilauksen mukana ja voit tarvittaessa pyytää sen asiakaspalvelustamme info@finnero.com

Palautusoikeus on voimassa seuraavien ehtojen täyttyessä:

1. Vaihto tai palautus on tehty 14 vuorokauden kuluessa siitä, kun lähetys on saapunut asiakkaalle.
2. Vaihdosta tai palautuksesta on toimitettu FINNEROLLE ohjeiden mukaisesti täytetty asiakaspalautuslomake tai vastaavat tiedot.
3. Palautettavassa tuotteessa ei ole koirankarvoja, kaikki tuotelaput ovat kiinni tuotteessa ja se on käyttämätön, sekä täysin myyntikuntoinen.

Mikäli vastaanotamme vaihto- tai palautuslähetyksen, joka ei täytä kaikkia kolmea yllämainittua vaihto- ja palautusoikeuden ehtoa, meillä on oikeus olla hyväksymättä vaihtoa tai palautusta. Kyseisessä tapauksessa FINNERO ei ole velvollinen hyvittämään tuotteen hintaa eikä muutoin korvaamaan tuotetta asiakkaalle. Mahdollinen uudelleenlähetys asiakkaalle tapahtuu tällaisessa tapauksessa asiakkaan kustannuksella. Veloitamme uudelleenlähetyksen alkuperäisen postimaksun mukaan.

Palautus Suomesta

Asiakkaalla on mahdollisuus palauttaa tilaus kokonaan tai osittain. Asiakas vastaa aina palautuksen lähetyskuluista. Mikäli asiakas palauttaa koko tilauksen, palautetaan tilauksen yhteydessä maksetut toimituskulut. Palautuslähetyksen voi toimittaa meille Postin kautta asiakaspalautustunnuksellamme, joka löytyy tilauksen mukana tulleesta Vaihto- tai Palautuslomakkeesta. FINNERON asiakaspalautustunnusta käyttäessä et maksa mitään jättäessäsi paketin Postiin, mutta FINNERO veloittaa asiakaspalvelutunnuksella tehdyistä palautuksista tuotteiden hyvityksen yhteydessä 5,90€/lähetys. Muista ottaa palautuslähetyksestä kuitti/tosite itsellesi jos lähetys jostain syystä sattuu katoamaan. Emme voi hyvittää kadonnutta palautusta ilman lähetyskuittia.

Tilauksen noutamatta jättäminen ei ole sama asia kuin tilauksen palauttaminen. Jos tilaus palautuu meille noutamattomana, palautamme rahat tilatuista tuotteista, poislukien lähetyksestä ja paketin palautumisesta aiheutuvat postikulut eli alkuperäinen postikulu kaksinkertaisena.

Palautus muualta kuin Suomesta

Asiakkaalla on mahdollisuus palauttaa tilaus kokonaan tai osittain. Asiakas vastaa aina palautuksen lähetyskuluista. Mikäli asiakas palauttaa koko tilauksen, palautetaan tilauksen yhteydessä maksetut toimituskulut. FINNEROLLA ei ole asiakaspalautussopimusta ulkomailla toimivien palveluntarjoajien kanssa. Asiakas vastaa täysin Suomen ulkopuolelta tulevien vaihtojen ja palautusten lähettämisestä. Asiakkaan tulee aina ilmoittaa suomen ulkopuolelta saapuvista palautuksista FINNEROLLE sähköpostitse ennen lähetystä. Samalla toimitamme ohjeet palautusta varten. Kaikki Suomen ulkopuolelta palautettavat tuotteet tulee toimittaa käyttäen GLS:n osoitekorttia, jonka FINNERO toimittaa asiakkaalle erillisellä viestillä. Palautuksen kustannukset vähennetään asiakkaalle hyvitettävistä, asiakkaalta saaduista maksusuorituksista ennen maksusuoritusten palauttamista asiakkaalle. Palautuskustannus on samansuuruinen, kuin toimituskulu.


Virheet ja reklamaatiot

Kun asiakas on vastaanottanut toimituksen, asiakkaan tulee viipymättä tarkistaa, että toimitus sisältää kaikki tilatut tuotteet. Mikäli tuotteessa tai toimituksessa havaitaan virhe, tulee asiakkaan viipymättä ilmoittaa asiasta asiakaspalveluumme: info@finnero.com. Ilmoitus virheellisestä toimituksesta tai viallisesta tuotteesta on tehtävä 14 päivän sisällä tuotteen vastaanottamisesta. Jos paketti on vahingoittunut kuljetuksessa, on siitä tehtävä välittömästi reklamaatio kuljetusyhtiölle sekä ilmoitettava asiasta asiakaspalveluumme.

Mikäli tuote on ostettu muualta kuin FINNERO Oy:n verkkokaupasta, tuotteesta tulee aina tehdä reklamaatio suoraan ostopaikkaan.


Laki ja määräykset

Verkkokauppamme ja toimitusehtomme noudattavat Suomen lakia ja kiistatilanteissa sovelletaan Suomen lakia.