Koira ja ilotulitus

Ilotulitus on monen mielestä upeaa katsottavaa. Komeasti paukkuvat, värikkäät ja savuavat raketit kuuluvat perinteisesti etenkin uuden vuoden juhlintaan, mutta yhä useammin myös elokuun viimeisenä lauantaina juhlittaviin venetsialaisiin, eli veneily- ja mökkeilykauden päätösjuhlaan. Lisäksi ilotulituksia voi olla yksityisissä juhlissa kuten häissä. Pauketta ja välähdyksiä siis riittää. Paitsi luonnoneläimille, myös monille lemmikeille ilotulitus voi olla valtavan pelottava kokemus.Kuinka voimme auttaa?


Mistä tiedän pelkääkö lemmikkini?
Jokainen eläin reagoi pelkoon yksilöllisesti. Koirissa pelosta voi kertoa, jos koira hakeutuu omistajansa luokse – tai vaihtoehtoisesti piiloutuu asunnon viimeisimpään nurkkaan. Lemmikin ruokahaluttomuus, vapina, kuolaaminen, läähätys, ääntely ja rauhattomuus voivat kaikki olla selkeitä merkkejä pelosta. Periaatteessa kaikki normaalista poikkeava käytös minkä tahansa eläimen kohdalla saattaa olla merkki pelosta.

Kuinka lemmikkiä voi auttaa pelottavassa tilanteessa?

Esimerkiksi uuden vuoden ilotulitukseen on mahdollista -ja tarpeenkin- varautua hyvissä ajoin. Tässä blogissamme on muutama vinkki siihen, kuinka voit auttaa pelkäävää lemmikkiäsi.

Kodin rauhoittaminen

Paukkuarkaa lemmikkiä ei ole suositeltavaa jättää yksin kotiin, jotta sen käytöstä voidaan pitää silmällä. On myös helpompaa kiinnittää lemmikin huomio johonkin muuhun kuin ulkoa kuuluvaan paukkeeseen, kun omistaja on lemmikin luona. Muuta tekemistä voi olla esimerkiksi puruluun nakertelu, aktivointilelujen käyttö, leikkiminen ja muu mukava puuhastelu. Ulko-ovet ja ikkunat on syytä sulkea huolellisesti. Verhotkin on hyvä sulkea, jotta rakettien välähtely ei näy sisälle. Television tai radion ääni auttaa peittämään pauketta. Mikäli lemmikki haluaa piiloutua vaikkapa pimeään makuuhuoneeseen, on sille annettava siihen mahdollisuus.
Lemmikit aistivat omistajansa käytöksestä paljon, joten omistajan rauhallinen ja normaali käytös rauhoittaa lemmikkiäkin.

Siirtyminen muualle

Jos on jo etukäteen tiedossa, että oman kodin lähistöllä ilotulituksia tulee olemaan runsaasti, voi olla hyvä pohtia siirtymistä maaseudun rauhaan mökille. Jos mökkeily ei ole mahdollista, kannattaa tutkia hotelli- ja muita majoituspalveluja. Monet näistä tarjoavat eläinystävällistä, ilotulitusvapaata majoitusta eritoten uudeksi vuodeksi.

Ulkoilun kellotus

Uuden Vuoden pahin meteli ajoittuu sallitulle ilotulitteiden ampumisajalle, joka alkaa 31.12. klo 18:00 ja loppuu 1.1. klo 02:00. Venetsialaisissa, elokuussa, ilotulitteiden ampumisaika on suuressa osassa Suomea klo 18:00 - 24:00.
Aran lemmikin kanssa ulkoilua ei tänä aikana kannata yrittää, vaan ajoittaa ulkoilu tätä ennen ja jälkeen. Turhan usein on niitäkin rakettien ampujia, joita yleiset ohjeet eivät tunnu koskevan, joten satunnaisia Uuden Vuoden raketteja posahtelee sallittujen aikojen ulkopuolellakin. Tästä syystä koiraa ei kannata koko uuden vuoden aikana pitää vapaana aidatullakaan pihalla ja ulkoillessa on oltava varma, ettei koira mitenkään pääse luikertelemaan valjaistaan tai pannastaan karkuteille.

Varusteiden tarkistus

Koiran ulkoiluvarusteina on hyvä käyttää tuplatalutinta, joka on kytketty koiran kaulapantaan JA valjaisiin. Tällöin toisen mahdollisesti pettäessä antaa toinen vielä armonaikaa reagoida, jotta koira ei pääse säntäämään karkuun. Valjaiden lisäksi koiralla on hyvä olla valjasstoppari. Tämä puetaan koiran vyötärölle ja kytketään valjaisiin – erinomainen varmuuskeino ihan arkikäyttöönkin!

Feromoni- ja luonnontuotteiden käyttö

Apteekeista ja lemmikkitarvikeliikkeistä löytyviä, lemmikkiä luonnonkeinoin rauhoittavia tuotteita on nykyään valtavasti erilaisia. Näissä teho perustuu lemmikkiä luonnollisesti tyynnyttävään feromoniin, valeriaanaan eli rohtovirmanjuureen tai esimerkiksi aminohappo tryptofaaniin, joka ylläpitää mieltä rauhoittavan serotoniinin tuotantoa lemmikin elimistössä. Huomioitavaa on, että näiden tuotteiden käyttö on aloitettava jopa pari viikkoa ennen H-hetkeä!

Painepaita ja half wrap

Painepaita on lemmikkitarvikeliikkeissä myytävä vaate, joka puetaan napakasti lemmikin päälle. Paidan tuoma kevyt paine rauhoittaa koiraa. Lemmikki on suositeltavaa jo hyvissä ajoin totuttaa painepaidan käyttöön stressittömässä ympäristössä, jotta se ei opi yhdistämään painepaitaa pelon aiheuttajaksi.
Kotikonstina hieman vastaavan voi tehdä niin sanotulla half wrapilla. Tämä on lemmikin ympärille tehtävä ”sidos”, jossa käytetään esimerkiksi huivia. Sidos ei koskaan saa olla niin tiukalla, ettei lemmikki pysty normaalisti liikkumaan ja toimimaan muutenkin – sopiva napakkuus on kuin sylissä pitäminen. Myös half wrapin käyttöön on hyvä totutella hyvissä ajoin.


Ohje half wrapin sitomiseen:
1. Aseta huivi lemmikin rintakehälle ja nosta huivinpäät ristiin lemmikin selän päälle
2. Tuo huivin päät alaspäin kylkiä pitkin
3. Kietaise huivin päät ristiin vatsan alla ja nosta ne takaisin ylös kylkiä pitkin
4. Solmi huivinpäät kiinni selän päälle

Jos lemmikki karkaa

Jos pahin pääsee tapahtumaan ja lemmikki karkaa, on Suomen Etsijäkoiraliiton yhteystiedoista suuri apu. Linkki sivuille >
Etsijäkoiraliitto toivoo, että lemmikistä otettaisiin jo etukäteen talteen hajujälki. Se on helppoa: puhtaaseen minigrip-pussiin tai lasipurkkiin otetaan eläimestä pikku tuppo karvaa, tämän jälkeen pussi tai purkki suljetaan tiiviisti. Karvattomista roduista hajujäljen saa pyyhkimällä ihoa vanulapulla.
Hajujäljen saa myös esim. koiran kaulapannasta, mutta mikäli koira on karannut panta kaulassaan on purkkiin talletettu hajujälki kultaakin kalliimpi.
Hajujälki on hyvä vaihtaa "tuoreeseen" esim. puolen vuoden välein.

Pelon hallinta
Lemmikit ovat kukin yksilöitä. Toinen ei pelkää mitään ja toinen kavahtaa pienintäkin kolahdusta. Uusien tilanteiden, äänien ja tuoksujen pelkäämiseen auttaa harjoittelu – pienestä pitäen uusien asioiden kohtaaminen antaa lemmikille itsevarmuutta.
Pelosta poisherkistäminen on kärsivällisyyttä vaativa prosessi, jossa lemmikki pikkuhiljaa saadaan pelon sijasta keskittymään rentoutumiseen, leikkimiseen tai vastaavaan positiiviseen kokemukseen. Oppiminen voi viedä aikaa, mutta omistajan sitoutuminen on vaivan arvoista. Vinkkejä koiran koulutukseen saat kokeneilta koiraihmisiltä ja koirakouluista.

FINNERON TUOTTEET UUTEEN VUOTEEN

Tilaa uutiskirje (Suomi)
Ostoskorisi on tyhjä

Toimitusehdot

FINNERO VERKKOKAUPAN TILAUS- JA TOIMITUSEHDOT KULUTTAJILLE

Voimassa 1.3.2023 alkaen


Yleistä

Verkkokaupan tuotteita myy FINENRO Oy (y-tunnus 2763266-5). Tuotteita myydään kuluttaja-asiakkaille maailmanlaajuisesti. Voidakseen tilata verkkokaupasta asiakkaan tulee olla vähintään 18-vuotias ja hänellä on oltava pysyvä toimitusosoite. Asiakkaan on tutustuttava voimassa oleviin toimitusehtoihin sekä hyväksyttävä nämä ehdot voidakseen tehdä tilauksen verkkokaupassa. Pidätämme oikeuden hintojen, toimituskulujen ja toimitusehtojen muutoksiin.

Huomaa, että sinulla saattaa olla näissä ehdoissa määritettyjen oikeuksien lisäksi muita sovellettavasta lainsäädännöstä johtuvia oikeuksia, jotka voivat vaihdella maakohtaisesti.

Mikäli tarvitsette apua tai lisätietoja voit lähettää sähköpostia osoitteeseemme info@finnero.com tai soittaa numeroon +358 40 623 9672. Soitot arkisin klo 8:00-16:00 aikana.

Tuotetiedot ja saatavuudet

FINNERO pyrkii siihen, että verkkokaupasta löytyy ajankohtaiset ja oikeat tiedot tuotteista sekä niiden saatavuudesta. Emme voi taata tietojen virheettömyyttä, emmekä myytävien tuotteiden saatavuutta. Kaikkia tuotteita valmistetaan vain rajallinen määrä.

Mikäli tilauksen vastaanottamisen jälkeen käy ilmi, että onnistuneesta tilauksesta huolimatta saatavuustiedoissa on ilmennyt virhe ja tuote on loppunut, FINNERO ilmoittaa tästä välittömästi asiakkaalle. Tällaisessa tilanteessa asiakas voi peruuttaa koko tilauksen tai muuttaa sitä.

Tuotteiden värit ja materiaalit pyritään esittämään mahdollisimman tarkasti ja totuudenmukaisesti. Huomioithan, että tietokoneen, puhelimen tai tabletin näytön asetukset saattavat vaikuttaa tuotekuviin, joten emme voi taata värien paikkansapitävyyttä kaikilla laitteilla ja asetuksilla.


Hinnat, kulut ja verot

Ilmoitetut hinnat koskevat ainoastaan tässä verkkokaupassa tehtyjä tilauksia. Tuotteiden hinnat sisältävät Suomen arvonlisäveron (24 %). Tilauskohtaiset toimituskulut näkyvät ostoskorissa. Toimituskulut lisätään tilaukselle ’’toimitus’’-kohdan mukaisesti. EU:n ulkopuolelle toimitettavista tilauksista vähennetään arvonlisävero ostoskorissa ’’toimitus’’-kohdan mukaisesti. Asiakas on vastuussa kaikista EU:n ulkopuolelta tulevien tilausten tulli- ja verokustannuksista, eivätkä nämä sisälly toimituskuluihin.

Tilaaminen ja asiakastiedot

Tuotteet tilataan verkkokaupassa lisäämällä ne ostoskoriin ja maksamalla ostoskorin sisältö verkkomaksupalvelussa. Tilausta varten ei tarvitse rekisteröityä, mutta rekisteröityneet asiakkaat voivat seurata tilauksensa etenemistä sivuiltamme sekä nähdä tilaushistoriansa.

Tilauksesta lähetetään  ilmoitettuun sähköpostiin tilausvahvistus, josta käkyvät tilaustietosi. Tarkista aina tilausvahvistuksen sisältö. Jos sinulla on kysyttävää tai tilausvahvistus jää jostain syystä tulematta, ota heti yhteys asiakaspalveluumme. 

Kuluttajansuoja

FINNERO käsittelee asiakastiedot luottamuksellisesti ja sitoutuu olemaan luovuttamatta asiakastietoja kolmansille osapuolille. Tietoja luovutetaan kolmansille osapuolille ainoastaan näihin toimitusehtoihin liittyen. EU:n yleisen tietosuoja-asetuksen (EU) 2016/679 mukaan asiakkaalla on oikeus saada kaikki hänestä keräämämme tieto tarkastettavaksi ja pyytää itseään koskevien tietojen oikaisemista tai poistamista asiakasrekisteristämme.

Kuluttaja-asiakkaan ja FINNERON välisessä asiakassuhteessa noudatetaan ehtojen lisäksi kulloinkin voimassa olevaa kuluttajansuojan lainsäädäntöä. Kuluttajansuojan kannalta ei ole merkitystä, onko kuluttaja-asiakas rekisteröitynyt vai ei.


Maksaminen

Maksupalveluna toimii Paytrail, jonka kautta maksuvaihtoehtoina toimivat lasku, osamaksu, korttimaksu sekä verkkopankkimaksut. Kassalla hyväksyt Paytrailin ehdot. Painamalla ”Osta” painiketta hyväksyt FINNERON yleiset ehdot.


Toimitus

Käsittelemme tilauksia arkisin. Toimitamme tilauksen mahdollisimman pian sen jälkeen, kun tilaus on onnistuneesti rekisteröitynyt verkkokauppaamme. Tilausten normaali käsittelyaika on 1–3 arkipäivää. Ruuhka-aikoina tilausten käsittelyaika voi olla normaalia pidempi. Mikäli tilauksen käsittely kestää yli 7 arkipäivää tilauksen jättämisestä tai tuotetta ei voida toimittaa, ilmoitamme tilanteesta asiakkaalle sähköpostitse mahdollisimman pian.

Toimitukset Suomessa

Suomessa FINNERON lähetykset hoitaa Posti ja Matkahuolto. Pienikokoisten lähetysten toimitustavaksi on mahdollista valita Postin Pikkupaketti, jolloin lähetys jaetaan normaalin postinjakelun mukana suoraan kotiin. Postipaketit toimitetaan valittuun Postin toimipisteeseen tai pakettiautomaattiin. FINNERO pidättää oikeuden lähettää tilaus Pikkupakettina lähetyksen painon ja mittojen niin salliessa, vaikka tilauksen toimitustavaksi olisi valittu Postipaketti.

Hinnat toimituksille Suomessa:

Pikkupaketti 5,90€
Noutopaketti 6,90€
Posti kotiinkuljetus 10,90€

Toimitukset Suomen ulkopuolelle

Suomen ulkopuolelle tilaukset toimittaa pääasiassa GLS. Toimitushinnat Suomen ulkopuolelle ovat alkaen 15,90€. Toimitusmaksun suuruus määräytyy tilauksen koon, toimitusmaan ja valitun toimitustavan mukaan. Kun olet lisännyt tuotteet ostoskoriin, näet tarkat toimituskulut syöttämällä osoite/maatiedot ostoskorin kenttiin.

Toimitamme tilauksia lähes kaikkialle maailmaan. Asiakas on itse vastuussa kaikista EU:n ulkopuolelta tulevien tilausten tulli- ja verokustannuksista, eivätkä nämä sisälly toimituskuluihin. Toimitusaika Suomen ulkopuolelle saattaa kohdemaasta riippuen kestää yli 14 vuorokautta.


Vaihto- ja palautusoikeus

Kaikilla tuotteilla on Suomen kuluttajansuojalain mukainen 14 vuorokauden vaihto- ja palautusoikeus. Asiakas vastaa palautuksesta aiheutuvista lähetyskustannuksista. Asiakkaan tulee säilyttää lähetyksestä kuitti, josta selviää paketin seurantatiedot ja säilyttää kuitti kunnes lähetys on käsitelty FINNERON varastolla. Käsittelemme palautukset 5 arkipäivän sisällä siitä, kun olemme vastaanottaneet lähetyksen. Lähetämme sinulle sähköpostitse tiedon, kun olemme käsitelleet palautuksesi. Takaisinmaksu suoritetaan ostossa käytetylle alkuperäiselle maksutavalle.

Verkkokaupastamme tilatuilla tuotteilla ei ole suoraa vaihtomahdollisuutta. Mikäli haluat vaihtaa tilaamasi tuotteen, tulee sinun palauttaa aiemmin tilaamasi tuote palautusohjeidemme mukaisesti ja tehdä uusi tilaus verkkokaupastamme.

Palautetut tuotteet tulevat takaisin myyntiin, joten käsittelethän niitä sen mukaisesti. Palautusoikeus koskee vain käyttämättömiä ja myyntikuntoisia tuotteita. Tarkistathan tuotteen istuvuuden ennen tuotelappujen irrottamista. Tuotelappujen tulee olla kiinni palautettavassa tuotteessa. Palautus tehdään noudattaen FINNERON vaihto- ja palautuslomakkeen ohjeita. Vaihto- ja palautuslomake toimitetaan aina tilauksen mukana ja voit tarvittaessa pyytää sen asiakaspalvelustamme info@finnero.com

Palautusoikeus on voimassa seuraavien ehtojen täyttyessä:

1. Vaihto tai palautus on tehty 14 vuorokauden kuluessa siitä, kun lähetys on saapunut asiakkaalle.
2. Vaihdosta tai palautuksesta on toimitettu FINNEROLLE ohjeiden mukaisesti täytetty asiakaspalautuslomake tai vastaavat tiedot.
3. Palautettavassa tuotteessa ei ole koirankarvoja, kaikki tuotelaput ovat kiinni tuotteessa ja se on käyttämätön, sekä täysin myyntikuntoinen.

Mikäli vastaanotamme vaihto- tai palautuslähetyksen, joka ei täytä kaikkia kolmea yllämainittua vaihto- ja palautusoikeuden ehtoa, meillä on oikeus olla hyväksymättä vaihtoa tai palautusta. Kyseisessä tapauksessa FINNERO ei ole velvollinen hyvittämään tuotteen hintaa eikä muutoin korvaamaan tuotetta asiakkaalle. Mahdollinen uudelleenlähetys asiakkaalle tapahtuu tällaisessa tapauksessa asiakkaan kustannuksella. Veloitamme uudelleenlähetyksen alkuperäisen postimaksun mukaan.

Palautus Suomesta

Asiakkaalla on mahdollisuus palauttaa tilaus kokonaan tai osittain. Asiakas vastaa aina palautuksen lähetyskuluista. Mikäli asiakas palauttaa koko tilauksen, palautetaan tilauksen yhteydessä maksetut toimituskulut. Palautuslähetyksen voi toimittaa meille Postin kautta asiakaspalautustunnuksellamme, joka löytyy tilauksen mukana tulleesta Vaihto- tai Palautuslomakkeesta. FINNERON asiakaspalautustunnusta käyttäessä et maksa mitään jättäessäsi paketin Postiin, mutta FINNERO veloittaa asiakaspalvelutunnuksella tehdyistä palautuksista tuotteiden hyvityksen yhteydessä 5,90€/lähetys. Muista ottaa palautuslähetyksestä kuitti/tosite itsellesi jos lähetys jostain syystä sattuu katoamaan. Emme voi hyvittää kadonnutta palautusta ilman lähetyskuittia.

Tilauksen noutamatta jättäminen ei ole sama asia kuin tilauksen palauttaminen. Jos tilaus palautuu meille noutamattomana, palautamme rahat tilatuista tuotteista, poislukien lähetyksestä ja paketin palautumisesta aiheutuvat postikulut eli alkuperäinen postikulu kaksinkertaisena.

Palautus muualta kuin Suomesta

Asiakkaalla on mahdollisuus palauttaa tilaus kokonaan tai osittain. Asiakas vastaa aina palautuksen lähetyskuluista. Mikäli asiakas palauttaa koko tilauksen, palautetaan tilauksen yhteydessä maksetut toimituskulut. FINNEROLLA ei ole asiakaspalautussopimusta ulkomailla toimivien palveluntarjoajien kanssa. Asiakas vastaa täysin Suomen ulkopuolelta tulevien vaihtojen ja palautusten lähettämisestä. Asiakkaan tulee aina ilmoittaa suomen ulkopuolelta saapuvista palautuksista FINNEROLLE sähköpostitse ennen lähetystä. Samalla toimitamme ohjeet palautusta varten. Kaikki Suomen ulkopuolelta palautettavat tuotteet tulee toimittaa käyttäen GLS:n osoitekorttia, jonka FINNERO toimittaa asiakkaalle erillisellä viestillä. Palautuksen kustannukset vähennetään asiakkaalle hyvitettävistä, asiakkaalta saaduista maksusuorituksista ennen maksusuoritusten palauttamista asiakkaalle. Palautuskustannus on samansuuruinen, kuin toimituskulu.


Virheet ja reklamaatiot

Kun asiakas on vastaanottanut toimituksen, asiakkaan tulee viipymättä tarkistaa, että toimitus sisältää kaikki tilatut tuotteet. Mikäli tuotteessa tai toimituksessa havaitaan virhe, tulee asiakkaan viipymättä ilmoittaa asiasta asiakaspalveluumme: info@finnero.com. Ilmoitus virheellisestä toimituksesta tai viallisesta tuotteesta on tehtävä 14 päivän sisällä tuotteen vastaanottamisesta. Jos paketti on vahingoittunut kuljetuksessa, on siitä tehtävä välittömästi reklamaatio kuljetusyhtiölle sekä ilmoitettava asiasta asiakaspalveluumme.

Mikäli tuote on ostettu muualta kuin FINNERO Oy:n verkkokaupasta, tuotteesta tulee aina tehdä reklamaatio suoraan ostopaikkaan.


Laki ja määräykset

Verkkokauppamme ja toimitusehtomme noudattavat Suomen lakia ja kiistatilanteissa sovelletaan Suomen lakia.