Tieteellisesti marsu luokitellaan kuuluvaksi piikkisikamaisten jyrsijöiden alalahkoon Hystricomorpha. Se on täten herbivori, eli kasvinsyöjä. Vielä tarkemmin marsun voi sanoa olevan heinänsyöjä. Marsun ruokavalioon ei kuulu lainkaan eläinproteiini.
70% HEINÄÄ
Pääosan, eli ainakin 70 % marsun ruokaympyrästä täyttää hyvälaatuinen heinä. Heinä voi olla kuivattua timoteisekaheinää tai erilaisten heinäkasvien sekoitusta. Heinää tulee olla marsulla saatavillaan jatkuvasti, sitä ei voi tarjota marsulle liikaa.
Laadukas kuivheinä ei pölise ja siitä leijailee ainoastaan ihana kuivatun heinän tuoksu. Se tulee myydä pakkauksessa, jossa heinä saa hieman ilmaa, jotta se ei homehdu, mutta ei silti kuivu liikaa. Kotona liian avoimesti säilytetty heinä saattaa kuivua pölyiseksi, kovaksi ja mauttomaksi, joten heinä säilytetään myyntipussissa suljettuna kuivassa paikassa. Säilytykseen voi vaihtoehtoisesti hankkia kannellisen tynnyrin, varastolaatikon tai vastaavan, josta heinä on näppärä annostella.
20% TÄYSREHUA
Heinän lisäksi marsu kaipaa täysrehua. Markkinoilla on runsaasti erilaisia jyrsijöille tarkoitettuja valmisruokia, joiden viidakossa saattaa mennä sormi suuhun. Tältä sivulta löytyvien ohjeiden avulla oikean täysravinnon valinta on helppoa.
Viljattomuus suositeltavaa. Viljassa on runsaasti hiilihydraatteja, jotka lihottavat marsua syyttä suotta. Valitse täysravinto, jossa ei ole viljaa.
Ei lisäaineita, ei sokeria. Joihinkin ruokiin lisätään esimerkiksi hauskan värisiä puristeita, joihin on silmää miellyttämään käytetty täysin turhia väriaineita. Maun vuoksi joihinkin ruokiin lisätään myös sokeria. Bongaa marsullesi ne ruoat, jotka ovat 100% luonollisia, ilman turhia lisäaineita tai lisättyä sokeria.
Jyväsekoitukset rasvaisia. Jyväsekoitukset eivät kuulu marsun ruokavalioon kuin korkeintaan herkkuina – ne ovat pääruoaksi liian rasvaisia ja sisältävät liian vähän kuituja.
Kuitujen osuus tärkeää. Kuitujen - niin pitkien kuin lyhyidenkin - osuus marsujen
ruokinnassa on tärkeää, sillä heinänsyöjien suolisto on pitkä ja ns.
laiska. Suolistossa ei ole lähes lainkaan lihaksia kuljettamaan syötyä
ruokaa, vaan ruoka liikkuu suolistossa uuden ruokamassan työntäessä
sitä eteenpäin. On hyvä muistaa sekin, että tästä syystä paastoaminen ei sovi marsuille. Ruoan sulavuuteen vaikuttaa myös liikunnan määrä: liikkumattomuus voi aiheuttaa kaasuuntumista ja ummetusta.
Pitkien kuitujen tehtävänä marsun ruoansulatuksessa on auttaa
ruokamassan liikkumisessa eteenpäin suolistossa, joten kuitujen liian alhainen määrä ruokavaliossa aiheuttaa ruokamassan liikkeen hidastumisen suolessa. Seurauksena voi olla ummetusta ja kaasun aiheuttamia vatsakipuja. Myös yhtenäisiksi klimpeiksi kerääntyneet, normaalia löysemmät papanat voivat kieliä kuidun puutteesta.
Lyhyet kuidut
kulkeutuvat marsun umpisuoleen. Marsujen ruoansulatukseen kuuluvat niin sanotut yöpapanat, eli
umpisuolipapanat, jotka ovat normaaleja papanoita pehmeämpiä ja
tahmeampia. Ne muodostuvat peräsuolessa umpisuolen suolistobakteerien avulla, ja
marsu syö ne suoraan peräaukoltaan. Näiden papanoiden avulla marsu,
kuten muutkin heinänsyöjät, kierrättää tärkeitä vitamiineja,
bakteereita, hiivoja ja aminohappoja uudelleen käyttöönsä. Älä siis
hämmästy, jos satut huomaamaan, että marsu syö omia papanoitaan – tapa
on erittäin tärkeä osa marsun suoliston terveyttä.
Pellettimuotoinen ruoka suositeltavin. Marsu valitsee kupistaan sen mielestä maukkaimmat osat, jos siihen on vain mahdollisuus. Tällöin eri ravintoaineiden saaminen voi olla hyvinkin epätasaista. Pelletiksi puristetun ruoan etuna on se, että jokainen pelletti on laadultaan samanlainen, josta syystä valivoiva syöminen ei ole mahdollista, vaan ruoan laatu pysyy tasaisena. Myös annostelu on helppoa!
Valmistustavalla on väliä. Tyypillisesti pienlemmikeiden pellettiruoat valmistetaan 150-160 asteessa, joka on lämpötilana liikaa monille ravintoaineille. Laadukkaat täysravinnnot kuten CUNIPIC Alpha Pro sen sijaan valmistetaan matalammassa, noin 110 asteessa. Matalamman valmistuslämpötilan ansiosta ravintoaineet eivät tuhoudu valmistusprosessissa ja marsu saa ruoasta irti kaiken hyödyn.
Täysravinnon ravintoarvot. Alla täysravinnolle suositeltuja arvoja, joiden vieressä vertailuksi (suluissa) CUNIPIC Alpha Pro Adult Guinea Pig täysravinnon arvot.
8% KASVIKSIA JA TUORERUOKAA
Heinän ja täysrehun lisäksi marsun ruokaympyrästä noin 8 % voi olla tuoretta ruokaa, kuten vihanneksia, juureksia ja hedelmiä. Kesäisin voi itse kerätä ulkoa voikukkaa, ratamoa, horsmaa, ruohoa, vesiheinää ja muita puutarhan antimia. Kasvit tulee kerätä puhtaasta paikasta, ei kaupungin keskustasta tai autoteiden varsilta.
2% HERKKUJA
Herkkuina voidaan tarjota erilaisia marsuille sopivia namipaloja, kuten CUNIPIC Alpa Pro Snacks herkkunapit.
HAMPAAT
Marsun etu- ja takahampaat kasvavat 1-2 mm viikossa koko marsun eliniän, joten hampaat tarvitsevat jatkuvasti työtä pysyäkseen sopivan pituisina.
Leuan liikkeet ja ruoan muoto vaikuttavat siihen, kuinka hampaat kuluvat, marsu käyttää suutaan erilailla syödessään erilaisia ruokia. The British Small Animal Veterinary Associationin tekemien tutkimusten mukaan monet marsujen hammas-ja ruoansulatusongelmat johtuvat viljapohjaisesta ruokavaliosta.
Marsun taka-ja poskihampaat ovat kehittyneet erityisesti heinän syöntiin. Tästäkin syystä on tärkeää, että heinää on jatkuvasti tarjolla. Lisäksi marsulle on hyvä tarjota lehtipuiden oksia ja muuta kovaa nakerreltavaa – kivoja vaihtoehtoja ovat pienlemmikeille myytävät syötävät aktivointilelut, kuten Cunipic Naturaliss -sarja!
Mikäli hampaat eivät pääse kulumaan oikein, voi seurauksena olla taka- tai poskihampaiden hammaspiikki, tai etuhampaiden liikakasvu. Hammasongelmat vaativat aina eläinlääkärin apua. Itse hampaita ei kannata lyhentää, sillä vaarana on, että hammas lohkeaa syvälle juureen asti.
C-VITAMIINI
Marsu ei pysty itse muodostamaan elimistössään C-vitamiinia, tästä syystä sitä tulee tarjota marsulle päivittäin läpi marsun elämän. Sopiva annostus perusterveelle, aikuiselle marsulle on 20-30 mg / elopainokilo / vuorokausi. Sairas, kantava tai imettävä marsu voi tarvita jopa 50 mg / 1 Kg / vrk.
C-vitamiinivalmisteita marsuille on olemassa nestemäisiä ja rouhemaisia. Nestemäisen vitamiinin voi annostella esimerkiksi kurkun palan päälle tai juomaveteen. Juomavedessä vitamiinin teho puolittuu vuorokaudessa, ja annetun määrän tarkkailu voi olla hankalaa. Nestemäinen C-vitamiini on lisäksi hieman happaman makuista, joten se ei kaikille marsuille maistu. Monesti rouhemainen vitamiini on ollut suositumpi. Huomaat oman marsusi mieltymykset ajan kanssa.
C-vitamiinilisää voi hyvin antaa silloinkin, kun marsu syö täysrehupellettejä, joihin C-vita-miinia on jo lisätty.
Muita lisäravinteita marsulle voidaan tarjota riippuen sen elämäntilanteesta ja ruokavaliosta.
Tutustu pienlemmikeiden ruokiin
Tutustu pienlemmikeiden herkkuihin ja leluihin
Voimassa 1.3.2023 alkaen
Verkkokaupan tuotteita myy FINENRO Oy (y-tunnus 2763266-5). Tuotteita myydään kuluttaja-asiakkaille maailmanlaajuisesti. Voidakseen tilata verkkokaupasta asiakkaan tulee olla vähintään 18-vuotias ja hänellä on oltava pysyvä toimitusosoite. Asiakkaan on tutustuttava voimassa oleviin toimitusehtoihin sekä hyväksyttävä nämä ehdot voidakseen tehdä tilauksen verkkokaupassa. Pidätämme oikeuden hintojen, toimituskulujen ja toimitusehtojen muutoksiin.
Huomaa, että sinulla saattaa olla näissä ehdoissa määritettyjen oikeuksien lisäksi muita sovellettavasta lainsäädännöstä johtuvia oikeuksia, jotka voivat vaihdella maakohtaisesti.
Mikäli tarvitsette apua tai lisätietoja voit lähettää sähköpostia osoitteeseemme info@finnero.com tai soittaa numeroon +358 40 623 9672. Soitot arkisin klo 8:00-16:00 aikana.
FINNERO pyrkii siihen, että verkkokaupasta löytyy ajankohtaiset ja oikeat tiedot tuotteista sekä niiden saatavuudesta. Emme voi taata tietojen virheettömyyttä, emmekä myytävien tuotteiden saatavuutta. Kaikkia tuotteita valmistetaan vain rajallinen määrä.
Mikäli tilauksen vastaanottamisen jälkeen käy ilmi, että onnistuneesta tilauksesta huolimatta saatavuustiedoissa on ilmennyt virhe ja tuote on loppunut, FINNERO ilmoittaa tästä välittömästi asiakkaalle. Tällaisessa tilanteessa asiakas voi peruuttaa koko tilauksen tai muuttaa sitä.
Tuotteiden värit ja materiaalit pyritään esittämään mahdollisimman tarkasti ja totuudenmukaisesti. Huomioithan, että tietokoneen, puhelimen tai tabletin näytön asetukset saattavat vaikuttaa tuotekuviin, joten emme voi taata värien paikkansapitävyyttä kaikilla laitteilla ja asetuksilla.
Ilmoitetut hinnat koskevat ainoastaan tässä verkkokaupassa tehtyjä tilauksia. Tuotteiden hinnat sisältävät Suomen arvonlisäveron (24 %). Tilauskohtaiset toimituskulut näkyvät ostoskorissa. Toimituskulut lisätään tilaukselle ’’toimitus’’-kohdan mukaisesti. EU:n ulkopuolelle toimitettavista tilauksista vähennetään arvonlisävero ostoskorissa ’’toimitus’’-kohdan mukaisesti. Asiakas on vastuussa kaikista EU:n ulkopuolelta tulevien tilausten tulli- ja verokustannuksista, eivätkä nämä sisälly toimituskuluihin.
Tuotteet tilataan verkkokaupassa lisäämällä ne ostoskoriin ja maksamalla ostoskorin sisältö verkkomaksupalvelussa. Tilausta varten ei tarvitse rekisteröityä, mutta rekisteröityneet asiakkaat voivat seurata tilauksensa etenemistä sivuiltamme sekä nähdä tilaushistoriansa.
Tilauksesta lähetetään ilmoitettuun sähköpostiin tilausvahvistus, josta käkyvät tilaustietosi. Tarkista aina tilausvahvistuksen sisältö. Jos sinulla on kysyttävää tai tilausvahvistus jää jostain syystä tulematta, ota heti yhteys asiakaspalveluumme.
FINNERO käsittelee asiakastiedot luottamuksellisesti ja sitoutuu olemaan luovuttamatta asiakastietoja kolmansille osapuolille. Tietoja luovutetaan kolmansille osapuolille ainoastaan näihin toimitusehtoihin liittyen. EU:n yleisen tietosuoja-asetuksen (EU) 2016/679 mukaan asiakkaalla on oikeus saada kaikki hänestä keräämämme tieto tarkastettavaksi ja pyytää itseään koskevien tietojen oikaisemista tai poistamista asiakasrekisteristämme.
Kuluttaja-asiakkaan ja FINNERON välisessä asiakassuhteessa noudatetaan ehtojen lisäksi kulloinkin voimassa olevaa kuluttajansuojan lainsäädäntöä. Kuluttajansuojan kannalta ei ole merkitystä, onko kuluttaja-asiakas rekisteröitynyt vai ei.
Maksupalveluna toimii Paytrail, jonka kautta maksuvaihtoehtoina toimivat lasku, osamaksu, korttimaksu sekä verkkopankkimaksut. Kassalla hyväksyt Paytrailin ehdot. Painamalla ”Osta” painiketta hyväksyt FINNERON yleiset ehdot.
Käsittelemme tilauksia arkisin. Toimitamme tilauksen mahdollisimman pian sen jälkeen, kun tilaus on onnistuneesti rekisteröitynyt verkkokauppaamme. Tilausten normaali käsittelyaika on 1–3 arkipäivää. Ruuhka-aikoina tilausten käsittelyaika voi olla normaalia pidempi. Mikäli tilauksen käsittely kestää yli 7 arkipäivää tilauksen jättämisestä tai tuotetta ei voida toimittaa, ilmoitamme tilanteesta asiakkaalle sähköpostitse mahdollisimman pian.
Suomessa FINNERON lähetykset hoitaa Posti ja Matkahuolto. Pienikokoisten lähetysten toimitustavaksi on mahdollista valita Postin Pikkupaketti, jolloin lähetys jaetaan normaalin postinjakelun mukana suoraan kotiin. Postipaketit toimitetaan valittuun Postin toimipisteeseen tai pakettiautomaattiin. FINNERO pidättää oikeuden lähettää tilaus Pikkupakettina lähetyksen painon ja mittojen niin salliessa, vaikka tilauksen toimitustavaksi olisi valittu Postipaketti.
Pikkupaketti 5,90€
Noutopaketti 6,90€
Posti kotiinkuljetus 10,90€
Suomen ulkopuolelle tilaukset toimittaa pääasiassa GLS. Toimitushinnat Suomen ulkopuolelle ovat alkaen 15,90€. Toimitusmaksun suuruus määräytyy tilauksen koon, toimitusmaan ja valitun toimitustavan mukaan. Kun olet lisännyt tuotteet ostoskoriin, näet tarkat toimituskulut syöttämällä osoite/maatiedot ostoskorin kenttiin.
Toimitamme tilauksia lähes kaikkialle maailmaan. Asiakas on itse vastuussa kaikista EU:n ulkopuolelta tulevien tilausten tulli- ja verokustannuksista, eivätkä nämä sisälly toimituskuluihin. Toimitusaika Suomen ulkopuolelle saattaa kohdemaasta riippuen kestää yli 14 vuorokautta.
Kaikilla tuotteilla on Suomen kuluttajansuojalain mukainen 14 vuorokauden vaihto- ja palautusoikeus. Asiakas vastaa palautuksesta aiheutuvista lähetyskustannuksista. Asiakkaan tulee säilyttää lähetyksestä kuitti, josta selviää paketin seurantatiedot ja säilyttää kuitti kunnes lähetys on käsitelty FINNERON varastolla. Käsittelemme palautukset 5 arkipäivän sisällä siitä, kun olemme vastaanottaneet lähetyksen. Lähetämme sinulle sähköpostitse tiedon, kun olemme käsitelleet palautuksesi. Takaisinmaksu suoritetaan ostossa käytetylle alkuperäiselle maksutavalle.
Verkkokaupastamme tilatuilla tuotteilla ei ole suoraa vaihtomahdollisuutta. Mikäli haluat vaihtaa tilaamasi tuotteen, tulee sinun palauttaa aiemmin tilaamasi tuote palautusohjeidemme mukaisesti ja tehdä uusi tilaus verkkokaupastamme.
Palautetut tuotteet tulevat takaisin myyntiin, joten käsittelethän niitä sen mukaisesti. Palautusoikeus koskee vain käyttämättömiä ja myyntikuntoisia tuotteita. Tarkistathan tuotteen istuvuuden ennen tuotelappujen irrottamista. Tuotelappujen tulee olla kiinni palautettavassa tuotteessa. Palautus tehdään noudattaen FINNERON vaihto- ja palautuslomakkeen ohjeita. Vaihto- ja palautuslomake toimitetaan aina tilauksen mukana ja voit tarvittaessa pyytää sen asiakaspalvelustamme info@finnero.com
1. Vaihto tai palautus on tehty 14 vuorokauden kuluessa siitä, kun lähetys on saapunut asiakkaalle.
2. Vaihdosta tai palautuksesta on toimitettu FINNEROLLE ohjeiden mukaisesti täytetty asiakaspalautuslomake tai vastaavat tiedot.
3. Palautettavassa tuotteessa ei ole koirankarvoja, kaikki tuotelaput ovat kiinni tuotteessa ja se on käyttämätön, sekä täysin myyntikuntoinen.
Mikäli vastaanotamme vaihto- tai palautuslähetyksen, joka ei täytä kaikkia kolmea yllämainittua vaihto- ja palautusoikeuden ehtoa, meillä on oikeus olla hyväksymättä vaihtoa tai palautusta. Kyseisessä tapauksessa FINNERO ei ole velvollinen hyvittämään tuotteen hintaa eikä muutoin korvaamaan tuotetta asiakkaalle. Mahdollinen uudelleenlähetys asiakkaalle tapahtuu tällaisessa tapauksessa asiakkaan kustannuksella. Veloitamme uudelleenlähetyksen alkuperäisen postimaksun mukaan.
Asiakkaalla on mahdollisuus palauttaa tilaus kokonaan tai osittain. Asiakas vastaa aina palautuksen lähetyskuluista. Mikäli asiakas palauttaa koko tilauksen, palautetaan tilauksen yhteydessä maksetut toimituskulut. Palautuslähetyksen voi toimittaa meille Postin kautta asiakaspalautustunnuksellamme, joka löytyy tilauksen mukana tulleesta Vaihto- tai Palautuslomakkeesta. FINNERON asiakaspalautustunnusta käyttäessä et maksa mitään jättäessäsi paketin Postiin, mutta FINNERO veloittaa asiakaspalvelutunnuksella tehdyistä palautuksista tuotteiden hyvityksen yhteydessä 5,90€/lähetys. Muista ottaa palautuslähetyksestä kuitti/tosite itsellesi jos lähetys jostain syystä sattuu katoamaan. Emme voi hyvittää kadonnutta palautusta ilman lähetyskuittia.
Tilauksen noutamatta jättäminen ei ole sama asia kuin tilauksen palauttaminen. Jos tilaus palautuu meille noutamattomana, palautamme rahat tilatuista tuotteista, poislukien lähetyksestä ja paketin palautumisesta aiheutuvat postikulut eli alkuperäinen postikulu kaksinkertaisena.
Asiakkaalla on mahdollisuus palauttaa tilaus kokonaan tai osittain. Asiakas vastaa aina palautuksen lähetyskuluista. Mikäli asiakas palauttaa koko tilauksen, palautetaan tilauksen yhteydessä maksetut toimituskulut. FINNEROLLA ei ole asiakaspalautussopimusta ulkomailla toimivien palveluntarjoajien kanssa. Asiakas vastaa täysin Suomen ulkopuolelta tulevien vaihtojen ja palautusten lähettämisestä. Asiakkaan tulee aina ilmoittaa suomen ulkopuolelta saapuvista palautuksista FINNEROLLE sähköpostitse ennen lähetystä. Samalla toimitamme ohjeet palautusta varten. Kaikki Suomen ulkopuolelta palautettavat tuotteet tulee toimittaa käyttäen GLS:n osoitekorttia, jonka FINNERO toimittaa asiakkaalle erillisellä viestillä. Palautuksen kustannukset vähennetään asiakkaalle hyvitettävistä, asiakkaalta saaduista maksusuorituksista ennen maksusuoritusten palauttamista asiakkaalle. Palautuskustannus on samansuuruinen, kuin toimituskulu.
Kun asiakas on vastaanottanut toimituksen, asiakkaan tulee viipymättä tarkistaa, että toimitus sisältää kaikki tilatut tuotteet. Mikäli tuotteessa tai toimituksessa havaitaan virhe, tulee asiakkaan viipymättä ilmoittaa asiasta asiakaspalveluumme: info@finnero.com. Ilmoitus virheellisestä toimituksesta tai viallisesta tuotteesta on tehtävä 14 päivän sisällä tuotteen vastaanottamisesta. Jos paketti on vahingoittunut kuljetuksessa, on siitä tehtävä välittömästi reklamaatio kuljetusyhtiölle sekä ilmoitettava asiasta asiakaspalveluumme.
Mikäli tuote on ostettu muualta kuin FINNERO Oy:n verkkokaupasta, tuotteesta tulee aina tehdä reklamaatio suoraan ostopaikkaan.
Verkkokauppamme ja toimitusehtomme noudattavat Suomen lakia ja kiistatilanteissa sovelletaan Suomen lakia.