Kissa, ulkoilu ja kissan valjaat - tämä on hyvä tietää

Kissat ovat loputtoman uteliaita ja seikkailunhaluisia eläimiä, joten ulkoilu on loistava tapa tarjota kissalle runsaasti virikkeitä ja aivojumppaa. Ulkoilu rikastuttaa sekä lemmikin, että omistajan elämää, kunhan se tehdään turvallisesti ja kissan hyvinvointi edellä.

Kissa nauttii ulkoilusta monin tavoin

Kissalle voi tarjota valtavat määrät tekemistä sisätiloissakin, joten ulkoilu ei ole kissalle aivan välttämätöntä. Kissa kuitenkin nauttii ulkoilusta, sillä ulkona se voi tutkia ympäristöä, haistella mielenkiintoisia luonnon tuoksuja ja havainnoida ympäristöään. Se seuraa lintuja, perhosia ja muita pieniä eläimiä, aivan kuten sen esi-isät ja kissaeläinten laaja suku. Myös erilaiset pinnat, kuten nurmikko, hiekka ja puut, tarjoavat mielenkiintoisia aistielämyksiä ja vaihtelua sisätiloihin verrattuna.

Ulkoilu voi myös vähentää kissan stressiä ja edistää sitä kautta sen henkistä hyvinvointia. Fyysiselle terveydelle ulkoilu on vähintään yhtä tärkeää - kenellepä ei liikunta pahaa tekisi.
Lisäksi ulkoiluhetket voivat syventää kissan ja omistajan välistä suhdetta, sillä kaikenlainen yhdessä vietetty aika lisää molemminpuolista luottamusta ja kiintymystä.

Valjaat - turvallisin tapa ulkoilla

Vaikka ulkoilu on monin tavoin hyödyllistä, on tärkeää huolehtia kissan turvallisuudesta. Yksin vapaana hortoileva kissa on vaarassa jäädä auton alle, törmätä petoeläimiin tai vahingoittua muulla tavoin. Kissa on myös suureksi vaaraksi linnuille ja muille luonnon pieneläimille. Etenkin pesimä- ja lisääntymisaikaan on kissalle ominainen saalistusvietti luonnoneläimille tuhoisa juttu.

Turvallisin tapa ulkoilla kissan kanssa on käyttää valjaita tai rakentaa kissalle aitaus, josta se ei pääse omille teilleen.

Kuinka totuttaa kissa valjaisiin ja ulkoiluun?

1. Valitse sopivat valjaat

Ensimmäinen askel on valita kissallesi sopivat valjaat. Valjaiden tulee olla mukavat, tukevat ja oikein mitoitettu kissallesi. On hyvä varmistaa, että valjaat eivät ole liian tiukat tai löysät. Hyvin istuvat valjaat estävät kissaa pääsemästä irti, mutta eivät rajoita sen liikkeitä.

2. Totuttele valjaisiin sisätiloissa

Aloita valjaisiin totuttelu sisätiloissa, missä kissa tuntee olonsa turvalliseksi. Näytä valjaat kissallesi ja anna sen haistella ja tutkia niitä. Voit antaa kissalle herkkuja valjaiden läheisyydessä, jotta se yhdistää valjaat positiivisiin kokemuksiin.
Kun kissa on tutustunut valjaisiin, kokeile pukea ne sille. Tee tämä hellävaraisesti ja rauhallisesti, jotta kissa ei pelästy. Pidä valjaita aluksi vain lyhyitä aikoja ja palkitse kissa herkulla tai leikillä.
Toista valjaiden pukemista päivittäin, vähitellen pidentäen aikaa, jonka kissa viettää valjaissa. Näin kissa tottuu valjaisiin ja oppii, että ne eivät ole uhka.

3. Totuttele talutushihnaan


Kun kissa on mukavasti valjaissa, voit kiinnittää kevyen talutushihnan.
Anna kissan kulkea hihnassa sisätiloissa. Anna sen tutkia ja liikkua vapaasti, mutta pidä hihna löysällä, jotta kissa ei tunne itseään rajoitetuksi.
Pidennä hihnassa kävelyaikaa vähitellen ja harjoittele ohjaamista hellävaraisesti. Anna kissan itse määrittää kulkusuunta ja vauhti, jotta se tuntee olonsa turvalliseksi.

4. Ensimmäiset ulkoilukerrat


Kun kissa on täysin tottunut valjaisiin ja hihnaan sisätiloissa, voit siirtyä ulkoiluun.
Valitse ensimmäisille ulkoilukerroille rauhallinen ja turvallinen paikka, esimerkiksi oma piha tai hiljainen puistoalue. Vältä meluisia ja vilkkaita paikkoja, jotka voivat pelottaa kissaa.
Pidä ensimmäiset ulkoilukerrat lyhyinä, vain muutaman minuutin pituisina. Anna kissan tutkia ympäristöä omassa tahdissaan ja varmista, että sillä on aina mahdollisuus palata sisälle, jos se tuntee olonsa epämukavaksi.
Jatka kissan palkitsemista herkuilla ja kehuilla, jotta ulkoilu yhdistyy positiivisiin kokemuksiin.

5. Ulkoilukertojen pidentäminen


Kun kissa on mukavasti ulkona lyhyitä aikoja, voit vähitellen pidentää ulkoilukertojen kestoa ja tutkia uusia paikkoja.
Pidä aina silmällä kissaa ja sen reaktioita. Jos kissa näyttää pelokkaalta tai ahdistuneelta, palaa takaisin turvallisempaan ympäristöön ja lyhennä ulkoiluaikaa.
Jatka säännöllisiä ulkoilukertoja, jotta kissa pysyy tottuneena ulkoiluun ja valjaisiin. Tämä auttaa myös luomaan rutiinia, jonka ansiosta kissa tietää, mitä odottaa.

Muista myös, että kissan luonteella on merkitystä. Kaikki kissat eivät välttämättä nauti ulkoilusta yhtä paljon. Jotkut saattavat olla arkoja tai pelokkaita uusissa ympäristöissä, joten anna kissallesi aikaa totutella ulkoiluun omassa tahdissaan.

FINNERON valjaat kissalle:

Tämän blogin kuvissa Viivi-kissalla on päällä FINNERO LIGHT ja FINNERO HALI valjaat, jotka sopivat hienosti kissan ulkoiluttamiseen. Tutustu valjaisiimme:

Mukavia ulkoiluhetkiä!

Tilaa uutiskirje (Suomi)
Ostoskorisi on tyhjä

Toimitusehdot

FINNERO VERKKOKAUPAN TILAUS- JA TOIMITUSEHDOT KULUTTAJILLE

Voimassa 1.3.2023 alkaen


Yleistä

Verkkokaupan tuotteita myy FINENRO Oy (y-tunnus 2763266-5). Tuotteita myydään kuluttaja-asiakkaille maailmanlaajuisesti. Voidakseen tilata verkkokaupasta asiakkaan tulee olla vähintään 18-vuotias ja hänellä on oltava pysyvä toimitusosoite. Asiakkaan on tutustuttava voimassa oleviin toimitusehtoihin sekä hyväksyttävä nämä ehdot voidakseen tehdä tilauksen verkkokaupassa. Pidätämme oikeuden hintojen, toimituskulujen ja toimitusehtojen muutoksiin.

Huomaa, että sinulla saattaa olla näissä ehdoissa määritettyjen oikeuksien lisäksi muita sovellettavasta lainsäädännöstä johtuvia oikeuksia, jotka voivat vaihdella maakohtaisesti.

Mikäli tarvitsette apua tai lisätietoja voit lähettää sähköpostia osoitteeseemme info@finnero.com tai soittaa numeroon +358 40 623 9672. Soitot arkisin klo 8:00-16:00 aikana.

Tuotetiedot ja saatavuudet

FINNERO pyrkii siihen, että verkkokaupasta löytyy ajankohtaiset ja oikeat tiedot tuotteista sekä niiden saatavuudesta. Emme voi taata tietojen virheettömyyttä, emmekä myytävien tuotteiden saatavuutta. Kaikkia tuotteita valmistetaan vain rajallinen määrä.

Mikäli tilauksen vastaanottamisen jälkeen käy ilmi, että onnistuneesta tilauksesta huolimatta saatavuustiedoissa on ilmennyt virhe ja tuote on loppunut, FINNERO ilmoittaa tästä välittömästi asiakkaalle. Tällaisessa tilanteessa asiakas voi peruuttaa koko tilauksen tai muuttaa sitä.

Tuotteiden värit ja materiaalit pyritään esittämään mahdollisimman tarkasti ja totuudenmukaisesti. Huomioithan, että tietokoneen, puhelimen tai tabletin näytön asetukset saattavat vaikuttaa tuotekuviin, joten emme voi taata värien paikkansapitävyyttä kaikilla laitteilla ja asetuksilla.


Hinnat, kulut ja verot

Ilmoitetut hinnat koskevat ainoastaan tässä verkkokaupassa tehtyjä tilauksia. Tuotteiden hinnat sisältävät Suomen arvonlisäveron (24 %). Tilauskohtaiset toimituskulut näkyvät ostoskorissa. Toimituskulut lisätään tilaukselle ’’toimitus’’-kohdan mukaisesti. EU:n ulkopuolelle toimitettavista tilauksista vähennetään arvonlisävero ostoskorissa ’’toimitus’’-kohdan mukaisesti. Asiakas on vastuussa kaikista EU:n ulkopuolelta tulevien tilausten tulli- ja verokustannuksista, eivätkä nämä sisälly toimituskuluihin.

Tilaaminen ja asiakastiedot

Tuotteet tilataan verkkokaupassa lisäämällä ne ostoskoriin ja maksamalla ostoskorin sisältö verkkomaksupalvelussa. Tilausta varten ei tarvitse rekisteröityä, mutta rekisteröityneet asiakkaat voivat seurata tilauksensa etenemistä sivuiltamme sekä nähdä tilaushistoriansa.

Tilauksesta lähetetään  ilmoitettuun sähköpostiin tilausvahvistus, josta käkyvät tilaustietosi. Tarkista aina tilausvahvistuksen sisältö. Jos sinulla on kysyttävää tai tilausvahvistus jää jostain syystä tulematta, ota heti yhteys asiakaspalveluumme. 

Kuluttajansuoja

FINNERO käsittelee asiakastiedot luottamuksellisesti ja sitoutuu olemaan luovuttamatta asiakastietoja kolmansille osapuolille. Tietoja luovutetaan kolmansille osapuolille ainoastaan näihin toimitusehtoihin liittyen. EU:n yleisen tietosuoja-asetuksen (EU) 2016/679 mukaan asiakkaalla on oikeus saada kaikki hänestä keräämämme tieto tarkastettavaksi ja pyytää itseään koskevien tietojen oikaisemista tai poistamista asiakasrekisteristämme.

Kuluttaja-asiakkaan ja FINNERON välisessä asiakassuhteessa noudatetaan ehtojen lisäksi kulloinkin voimassa olevaa kuluttajansuojan lainsäädäntöä. Kuluttajansuojan kannalta ei ole merkitystä, onko kuluttaja-asiakas rekisteröitynyt vai ei.


Maksaminen

Maksupalveluna toimii Paytrail, jonka kautta maksuvaihtoehtoina toimivat lasku, osamaksu, korttimaksu sekä verkkopankkimaksut. Kassalla hyväksyt Paytrailin ehdot. Painamalla ”Osta” painiketta hyväksyt FINNERON yleiset ehdot.


Toimitus

Käsittelemme tilauksia arkisin. Toimitamme tilauksen mahdollisimman pian sen jälkeen, kun tilaus on onnistuneesti rekisteröitynyt verkkokauppaamme. Tilausten normaali käsittelyaika on 1–3 arkipäivää. Ruuhka-aikoina tilausten käsittelyaika voi olla normaalia pidempi. Mikäli tilauksen käsittely kestää yli 7 arkipäivää tilauksen jättämisestä tai tuotetta ei voida toimittaa, ilmoitamme tilanteesta asiakkaalle sähköpostitse mahdollisimman pian.

Toimitukset Suomessa

Suomessa FINNERON lähetykset hoitaa Posti ja Matkahuolto. Pienikokoisten lähetysten toimitustavaksi on mahdollista valita Postin Pikkupaketti, jolloin lähetys jaetaan normaalin postinjakelun mukana suoraan kotiin. Postipaketit toimitetaan valittuun Postin toimipisteeseen tai pakettiautomaattiin. FINNERO pidättää oikeuden lähettää tilaus Pikkupakettina lähetyksen painon ja mittojen niin salliessa, vaikka tilauksen toimitustavaksi olisi valittu Postipaketti.

Hinnat toimituksille Suomessa:

Pikkupaketti 5,90€
Noutopaketti 6,90€
Posti kotiinkuljetus 10,90€

Toimitukset Suomen ulkopuolelle

Suomen ulkopuolelle tilaukset toimittaa pääasiassa GLS. Toimitushinnat Suomen ulkopuolelle ovat alkaen 15,90€. Toimitusmaksun suuruus määräytyy tilauksen koon, toimitusmaan ja valitun toimitustavan mukaan. Kun olet lisännyt tuotteet ostoskoriin, näet tarkat toimituskulut syöttämällä osoite/maatiedot ostoskorin kenttiin.

Toimitamme tilauksia lähes kaikkialle maailmaan. Asiakas on itse vastuussa kaikista EU:n ulkopuolelta tulevien tilausten tulli- ja verokustannuksista, eivätkä nämä sisälly toimituskuluihin. Toimitusaika Suomen ulkopuolelle saattaa kohdemaasta riippuen kestää yli 14 vuorokautta.


Vaihto- ja palautusoikeus

Kaikilla tuotteilla on Suomen kuluttajansuojalain mukainen 14 vuorokauden vaihto- ja palautusoikeus. Asiakas vastaa palautuksesta aiheutuvista lähetyskustannuksista. Asiakkaan tulee säilyttää lähetyksestä kuitti, josta selviää paketin seurantatiedot ja säilyttää kuitti kunnes lähetys on käsitelty FINNERON varastolla. Käsittelemme palautukset 5 arkipäivän sisällä siitä, kun olemme vastaanottaneet lähetyksen. Lähetämme sinulle sähköpostitse tiedon, kun olemme käsitelleet palautuksesi. Takaisinmaksu suoritetaan ostossa käytetylle alkuperäiselle maksutavalle.

Verkkokaupastamme tilatuilla tuotteilla ei ole suoraa vaihtomahdollisuutta. Mikäli haluat vaihtaa tilaamasi tuotteen, tulee sinun palauttaa aiemmin tilaamasi tuote palautusohjeidemme mukaisesti ja tehdä uusi tilaus verkkokaupastamme.

Palautetut tuotteet tulevat takaisin myyntiin, joten käsittelethän niitä sen mukaisesti. Palautusoikeus koskee vain käyttämättömiä ja myyntikuntoisia tuotteita. Tarkistathan tuotteen istuvuuden ennen tuotelappujen irrottamista. Tuotelappujen tulee olla kiinni palautettavassa tuotteessa. Palautus tehdään noudattaen FINNERON vaihto- ja palautuslomakkeen ohjeita. Vaihto- ja palautuslomake toimitetaan aina tilauksen mukana ja voit tarvittaessa pyytää sen asiakaspalvelustamme info@finnero.com

Palautusoikeus on voimassa seuraavien ehtojen täyttyessä:

1. Vaihto tai palautus on tehty 14 vuorokauden kuluessa siitä, kun lähetys on saapunut asiakkaalle.
2. Vaihdosta tai palautuksesta on toimitettu FINNEROLLE ohjeiden mukaisesti täytetty asiakaspalautuslomake tai vastaavat tiedot.
3. Palautettavassa tuotteessa ei ole koirankarvoja, kaikki tuotelaput ovat kiinni tuotteessa ja se on käyttämätön, sekä täysin myyntikuntoinen.

Mikäli vastaanotamme vaihto- tai palautuslähetyksen, joka ei täytä kaikkia kolmea yllämainittua vaihto- ja palautusoikeuden ehtoa, meillä on oikeus olla hyväksymättä vaihtoa tai palautusta. Kyseisessä tapauksessa FINNERO ei ole velvollinen hyvittämään tuotteen hintaa eikä muutoin korvaamaan tuotetta asiakkaalle. Mahdollinen uudelleenlähetys asiakkaalle tapahtuu tällaisessa tapauksessa asiakkaan kustannuksella. Veloitamme uudelleenlähetyksen alkuperäisen postimaksun mukaan.

Palautus Suomesta

Asiakkaalla on mahdollisuus palauttaa tilaus kokonaan tai osittain. Asiakas vastaa aina palautuksen lähetyskuluista. Mikäli asiakas palauttaa koko tilauksen, palautetaan tilauksen yhteydessä maksetut toimituskulut. Palautuslähetyksen voi toimittaa meille Postin kautta asiakaspalautustunnuksellamme, joka löytyy tilauksen mukana tulleesta Vaihto- tai Palautuslomakkeesta. FINNERON asiakaspalautustunnusta käyttäessä et maksa mitään jättäessäsi paketin Postiin, mutta FINNERO veloittaa asiakaspalvelutunnuksella tehdyistä palautuksista tuotteiden hyvityksen yhteydessä 5,90€/lähetys. Muista ottaa palautuslähetyksestä kuitti/tosite itsellesi jos lähetys jostain syystä sattuu katoamaan. Emme voi hyvittää kadonnutta palautusta ilman lähetyskuittia.

Tilauksen noutamatta jättäminen ei ole sama asia kuin tilauksen palauttaminen. Jos tilaus palautuu meille noutamattomana, palautamme rahat tilatuista tuotteista, poislukien lähetyksestä ja paketin palautumisesta aiheutuvat postikulut eli alkuperäinen postikulu kaksinkertaisena.

Palautus muualta kuin Suomesta

Asiakkaalla on mahdollisuus palauttaa tilaus kokonaan tai osittain. Asiakas vastaa aina palautuksen lähetyskuluista. Mikäli asiakas palauttaa koko tilauksen, palautetaan tilauksen yhteydessä maksetut toimituskulut. FINNEROLLA ei ole asiakaspalautussopimusta ulkomailla toimivien palveluntarjoajien kanssa. Asiakas vastaa täysin Suomen ulkopuolelta tulevien vaihtojen ja palautusten lähettämisestä. Asiakkaan tulee aina ilmoittaa suomen ulkopuolelta saapuvista palautuksista FINNEROLLE sähköpostitse ennen lähetystä. Samalla toimitamme ohjeet palautusta varten. Kaikki Suomen ulkopuolelta palautettavat tuotteet tulee toimittaa käyttäen GLS:n osoitekorttia, jonka FINNERO toimittaa asiakkaalle erillisellä viestillä. Palautuksen kustannukset vähennetään asiakkaalle hyvitettävistä, asiakkaalta saaduista maksusuorituksista ennen maksusuoritusten palauttamista asiakkaalle. Palautuskustannus on samansuuruinen, kuin toimituskulu.


Virheet ja reklamaatiot

Kun asiakas on vastaanottanut toimituksen, asiakkaan tulee viipymättä tarkistaa, että toimitus sisältää kaikki tilatut tuotteet. Mikäli tuotteessa tai toimituksessa havaitaan virhe, tulee asiakkaan viipymättä ilmoittaa asiasta asiakaspalveluumme: info@finnero.com. Ilmoitus virheellisestä toimituksesta tai viallisesta tuotteesta on tehtävä 14 päivän sisällä tuotteen vastaanottamisesta. Jos paketti on vahingoittunut kuljetuksessa, on siitä tehtävä välittömästi reklamaatio kuljetusyhtiölle sekä ilmoitettava asiasta asiakaspalveluumme.

Mikäli tuote on ostettu muualta kuin FINNERO Oy:n verkkokaupasta, tuotteesta tulee aina tehdä reklamaatio suoraan ostopaikkaan.


Laki ja määräykset

Verkkokauppamme ja toimitusehtomme noudattavat Suomen lakia ja kiistatilanteissa sovelletaan Suomen lakia.