Koiran lämmönsäätely on kudosten
ja elinten monimutkaista yhteistyötä, jossa koiran ruumiinlämpöä seuraa ja ylläpitää aivojen
hypotalamuksessa sijaitseva lämmönsäätelykeskus. Moni seikka vaikuttaa siihen, miten onnistuneesti koira pystyy ylläpitämään sopivaa lämpötilaa - turkinlaatu, ikä, ravinto, terveydentila ja muut asiat on hyvä ottaa huomioon, sillä jokainen karvatassu on oma yksilönsä ja jopa saman rodun kollegoilla voi olla hyvin erilainen kyky sopeutua eri lämpötiloihin.
Talvi tuo mukanaan kylmät lämpötilat, pakkasen ja lumen, jotka voivat olla haastavia koiralle. Jotkut koirat eivät ole kylmästä moksiskaan, kun taas toiset tarvitsevat apuamme voidakseen hyvin myös pakkassäällä. Miksi näin?
Koirarotujen turkinlaaduissa on eroja: joillain roduilla on tuplaturkki, jolloin turkissa on suojaava peitinkarva ja sen lisäksi lämmittävä, vuosittain vaihtuva pohjavilla. Tällaiset rodut kestävät lähtökohtaisesti paremmin kylmää, eivätkä kaipaa päälleen takkia talvellakaan, sillä pohjavilla toimii toppatakin tavoin suojaten koiraa kylmältä. Vaikka kaikkien koirien turkkia tulee hoitaa, on se erityisen tärkeää tuplaturkkisilla roduilla. Likainen, takkuinen tai poisputoamaton kuollut pohjavilla ei hoida tehtäväänsä, jolloin koira voi tuplaturkistaan huolimatta palella. Myös sairauden, väärän ravinnon tai iän mukanaan tuomat häiriöt pohjavillan vaihtumisessa voivat aiheuttaa ongelmia lämmön säätelyssä.
Oikea ravinto, turkin harjaus, pesu ja muu perushoito on siis avainasemassa, jotta pohjavilla pysyy kunnossa ja hoitaa tehtävänsä myös kylmässä kelissä.
Koirarotuja, joilla on tuplaturkki, ovat mm. bordercollie, labradorinnoutaja, samojedi, husky, alaskanmalamuutti, corgit, saksanpaimenkoira, rottweiler, suomenpystykorva, suomenlapinkoira ja pitkäkarvainen collie.
Yksikerroksisen turkin omaavilla koirilla on vain päällyskarva, eikä lainkaan (tai vain hyvin vähän) pohjavillaa. Yksikerroksisen turkin omaavien koirien karvatyypeissä on suuria vaihteluita: turkki voi olla ohut tai tiheä ja sen pituus tai rakenne voi vaihdella. Olipa päällyskarva kuinka pitkä tai paksu tahansa, ei se lämmitä kuten pohjavilla. Tästä syystä näiden koirien päälle on suositeltavaa vetäistä keliin sopiva takki, jotta koirakaveri ei kylmety.
Rotuja, joilla on yksikerroksinen turkki ovat esimerkiksi villakoirat, chihuahuat, greyhoundit, bulldoggit, lagotto, bichon frisé, labraduudle, coton de tulear, yorkshiren terrieri ja perhoskoira.
Jos koirasi ei ole yllä mainittuja rotuja tai se on sekarotuinen, voit selvittää sen turkkityypin vetämällä varovasti karvaa taaksepäin. Tuplaturkkisilla koirilla on päällyskarva ja sen lisäksi lyhyempiä karvoja lähellä ihoa. Lyhyemmät karvat ovat pohjavillaa, joka tuntuu villamaisen pehmeältä verrattuna päällyskarvaan.
Talvella koiran tassut joutuvat koville, kun ne altistuvat pakkaselle, jäälle ja kaduille levitettävälle hiekoitussuolalle. Suola voi ärsyttää koiran tassuja ja jopa aiheuttaa haavaumia. Jäiset pinnat puolestaan voivat vahingoittaa anturoita. Lisäksi lumella on kelju tapa paakkuuntua tassuihin ja anturoiden väliin. Miten auttaa koirakaveria?
Säännöllinen tassujen puhdistaminen kävelyjen jälkeen ja tassuvoiteen käyttö auttaa suojaamaan tassuja.
Anturoiden väliset karvat on talvisaikaan hyvä pitää lyhyenä leikkaamalla niitä säännöllisesti tylppäkärkisillä saksilla. Lyhyt karva ei lämmitä niin hyvin kuin pitkä, mutta auttaa estämään lumen paakkuuntumista oleellisesti.
Paras ratkaisu on käyttää talvikeliin suunniteltuja tossuja. Oikeanlaiset tossut suojaavat anturoita lumikelillä, pysyvät kivasti jalassa ja lämmittävät tassuja, jotta ulkoilu on koiralle yhtä kivaa kuin meille talvikengissämme tepasteleville ulkoiluttajillekin.
Kylmät säät saattavat vähentää koiran halua liikkua, mutta säännöllinen liikunta on edelleen tärkeää. Ennen ulkoilua kannattaa huolehtia, että koira lämmittelee kunnolla, jotta sen lihakset eivät jäykisty kylmässä ilmassa. Pitkät seisahdukset kylmässä ilman liikettä voivat johtaa vilustumiseen tai lihasjäykkyyteen, joten jatkuva liike on tärkeää.
Talvella ulkona paljon aikaa viettävät koirat voivat tarvita enemmän energiaa ylläpitääkseen ruumiinlämpöään. Tämä koskee erityisesti työ- ja metsästyskoiria sekä muita aktiivisia koiria. Toisaalta sisäkoirat, jotka viettävät suurimman osan ajastaan lämpimässä, eivät yleensä tarvitse ylimääräistä ruokaa. Liiallinen ruokinta voi talvella johtaa painonnousuun, mikä voi rasittaa koiran niveliä ja terveyttä.
Koirat säätelevät kehonlämpöään pääasiassa läähättämällä, sillä niillä on hyvin vähän hikirauhasia - ja ne vähätkin sijaitsevat lähinnä anturoissa. Tämän seurauksena kesähelteet voivat olla koiralle haastavia. Ylikuumeneminen voi olla koiralle vaarallista, ja pahimmillaan se voi johtaa lämpöhalvaukseen. Oikeilla varotoimenpiteillä voit kuitenkin suojata koirasi kuumuudelta.
Ylikuumenemisen ehkäisy
Koirat säätelevät kehonlämpöään läähättämällä. Pelkkä suun kautta tapahtuva läähätys ei uusimpien tutkimusten mukaan kuitenkaan ole koko totuus, vaan suun lisäksi koiran nenäontelon läpi virtaa huomattava ilmavirta. Nenäontelon poimuisen limakalvon verenkierto on suorassa yhteydessä aivojen verisuoniin säädellen täten aivojen lämpötilaa. Mitä pidempi kuono, sen suurempi on nenäontelon limakalvojen pinta-ala ja jäähdytysvoima. Näin ollen kesäkuumalla erityisesti lyhytkuonoisten koirien luonnollinen tapa jäähdyttää itseään on haasteellista.
Olipa kuonon pituus mikä hyvänsä, ei koiraa koskaan saa pakottaa olemaan auringossa, kuumassa autossa, missään liian kuumassa vastoin sen tahtoa. On myös tärkeää välttää liiallista fyysistä rasitusta päivän kuumimpina tunteina. Varjoisat paikat ja viileät tilat, kuten ilmastoidut huoneet, auttavat koiraa pysymään viileänä. Jos koira on ulkona, varmista, että sillä on aina mahdollisuus hakeutua varjoon.
Veden saanti
Riittävä nesteytys on keskeinen tekijä koiran hyvinvoinnille kuumalla säällä. Koiralla tulisi olla jatkuvasti saatavilla raikasta vettä, ja pitkille ulkoiluille kannattaa ottaa mukaan vettä ja matkakuppi. Vesikupin sijoittaminen useaan paikkaan sekä ulos että sisälle voi auttaa varmistamaan, että koira juo tarpeeksi.
Auringonpolttamat
Ohutturkkiset tai karvattomat koirat ovat alttiita auringonpolttamille. Erityisesti kuonon, korvien ja vatsan alueet ovat herkkiä palamaan auringossa. Koirille on saatavilla erityisiä aurinkovoiteita, joita voi käyttää suojaamaan herkimpiä ihoalueita.
Tassujen kesähoito
Kuumat asfaltit ja hiekka voivat polttaa koiran tassuja. Hyvä nyrkkisääntö on kokeilla tienpintaa kädellä: jos se tuntuu kuumalta omaan käteesi, se on todennäköisesti liian kuuma myös koiran tassuille.
Koiran tassujen suojaksi voi kesäaikaankin hankkia tossut, jotka suojaavat kuumilta pinnoilta. Kesätossuja valitessa on hyvä pitää mielessä, että koira hikoilee anturoidensa kautta, joten tossujen pohjan tulee suojata liialta kuumuudelta, mutta koko tossun tulee olla hengittävä, jotta koiran anturoiden on mahdollista osallistua koiran lämmönsäätelyyn.
Lisäksi tassujen säännöllinen rasvaus tassurasvalla on erittäin suositeltavaa. jotta anturat pysyvät pehmeinä ja joustavina.
Viilennystekniikat
Koiran olo voidaan tehdä mukavammaksi viilentämällä sen ympäristöä. Esimerkiksi koirille myytävät viilentävät tuotteet, kuten huivit ja makuualustat voivat auttaa koiraa pysymään viileänä.
Monet koirat rakastavat uimista ja se onkin oiva tapa viilentyä kesähelteellä. Varsinkin tiivisturkkisilla koirilla on tärkeää, että koira pääsee kokonaan kuivumaan uintien välillä. Pitkittynyt kosteus iholla voi altistaa hot spotin kehittymiselle. Hot spot onihotulehdus, josta olemme kirjoittaneet tarkemmin täällä >
Yhteenveto
Koiran lämmönsäätely vaatii huomiota niin talven pakkasissa kuin kesän helteissä. Talvella tärkeää on suojata koiraa kylmältä sekä huolehtia tassujen hyvinvoinnista. Kesällä ylikuumenemisen välttäminen, riittävä veden saanti ja tassujen suojaus ovat ensiarvoisen tärkeitä. Jokainen koira on yksilö, ja tarpeet vaihtelevat, mutta yleisillä varotoimilla voidaan varmistaa, että koira pysyy terveenä ja onnellisena ympäri vuoden.
Voimassa 1.3.2023 alkaen
Verkkokaupan tuotteita myy FINENRO Oy (y-tunnus 2763266-5). Tuotteita myydään kuluttaja-asiakkaille maailmanlaajuisesti. Voidakseen tilata verkkokaupasta asiakkaan tulee olla vähintään 18-vuotias ja hänellä on oltava pysyvä toimitusosoite. Asiakkaan on tutustuttava voimassa oleviin toimitusehtoihin sekä hyväksyttävä nämä ehdot voidakseen tehdä tilauksen verkkokaupassa. Pidätämme oikeuden hintojen, toimituskulujen ja toimitusehtojen muutoksiin.
Huomaa, että sinulla saattaa olla näissä ehdoissa määritettyjen oikeuksien lisäksi muita sovellettavasta lainsäädännöstä johtuvia oikeuksia, jotka voivat vaihdella maakohtaisesti.
Mikäli tarvitsette apua tai lisätietoja voit lähettää sähköpostia osoitteeseemme info@finnero.com tai soittaa numeroon +358 40 623 9672. Soitot arkisin klo 8:00-16:00 aikana.
FINNERO pyrkii siihen, että verkkokaupasta löytyy ajankohtaiset ja oikeat tiedot tuotteista sekä niiden saatavuudesta. Emme voi taata tietojen virheettömyyttä, emmekä myytävien tuotteiden saatavuutta. Kaikkia tuotteita valmistetaan vain rajallinen määrä.
Mikäli tilauksen vastaanottamisen jälkeen käy ilmi, että onnistuneesta tilauksesta huolimatta saatavuustiedoissa on ilmennyt virhe ja tuote on loppunut, FINNERO ilmoittaa tästä välittömästi asiakkaalle. Tällaisessa tilanteessa asiakas voi peruuttaa koko tilauksen tai muuttaa sitä.
Tuotteiden värit ja materiaalit pyritään esittämään mahdollisimman tarkasti ja totuudenmukaisesti. Huomioithan, että tietokoneen, puhelimen tai tabletin näytön asetukset saattavat vaikuttaa tuotekuviin, joten emme voi taata värien paikkansapitävyyttä kaikilla laitteilla ja asetuksilla.
Ilmoitetut hinnat koskevat ainoastaan tässä verkkokaupassa tehtyjä tilauksia. Tuotteiden hinnat sisältävät Suomen arvonlisäveron (24 %). Tilauskohtaiset toimituskulut näkyvät ostoskorissa. Toimituskulut lisätään tilaukselle ’’toimitus’’-kohdan mukaisesti. EU:n ulkopuolelle toimitettavista tilauksista vähennetään arvonlisävero ostoskorissa ’’toimitus’’-kohdan mukaisesti. Asiakas on vastuussa kaikista EU:n ulkopuolelta tulevien tilausten tulli- ja verokustannuksista, eivätkä nämä sisälly toimituskuluihin.
Tuotteet tilataan verkkokaupassa lisäämällä ne ostoskoriin ja maksamalla ostoskorin sisältö verkkomaksupalvelussa. Tilausta varten ei tarvitse rekisteröityä, mutta rekisteröityneet asiakkaat voivat seurata tilauksensa etenemistä sivuiltamme sekä nähdä tilaushistoriansa.
Tilauksesta lähetetään ilmoitettuun sähköpostiin tilausvahvistus, josta käkyvät tilaustietosi. Tarkista aina tilausvahvistuksen sisältö. Jos sinulla on kysyttävää tai tilausvahvistus jää jostain syystä tulematta, ota heti yhteys asiakaspalveluumme.
FINNERO käsittelee asiakastiedot luottamuksellisesti ja sitoutuu olemaan luovuttamatta asiakastietoja kolmansille osapuolille. Tietoja luovutetaan kolmansille osapuolille ainoastaan näihin toimitusehtoihin liittyen. EU:n yleisen tietosuoja-asetuksen (EU) 2016/679 mukaan asiakkaalla on oikeus saada kaikki hänestä keräämämme tieto tarkastettavaksi ja pyytää itseään koskevien tietojen oikaisemista tai poistamista asiakasrekisteristämme.
Kuluttaja-asiakkaan ja FINNERON välisessä asiakassuhteessa noudatetaan ehtojen lisäksi kulloinkin voimassa olevaa kuluttajansuojan lainsäädäntöä. Kuluttajansuojan kannalta ei ole merkitystä, onko kuluttaja-asiakas rekisteröitynyt vai ei.
Maksupalveluna toimii Paytrail, jonka kautta maksuvaihtoehtoina toimivat lasku, osamaksu, korttimaksu sekä verkkopankkimaksut. Kassalla hyväksyt Paytrailin ehdot. Painamalla ”Osta” painiketta hyväksyt FINNERON yleiset ehdot.
Käsittelemme tilauksia arkisin. Toimitamme tilauksen mahdollisimman pian sen jälkeen, kun tilaus on onnistuneesti rekisteröitynyt verkkokauppaamme. Tilausten normaali käsittelyaika on 1–3 arkipäivää. Ruuhka-aikoina tilausten käsittelyaika voi olla normaalia pidempi. Mikäli tilauksen käsittely kestää yli 7 arkipäivää tilauksen jättämisestä tai tuotetta ei voida toimittaa, ilmoitamme tilanteesta asiakkaalle sähköpostitse mahdollisimman pian.
Suomessa FINNERON lähetykset hoitaa Posti ja Matkahuolto. Pienikokoisten lähetysten toimitustavaksi on mahdollista valita Postin Pikkupaketti, jolloin lähetys jaetaan normaalin postinjakelun mukana suoraan kotiin. Postipaketit toimitetaan valittuun Postin toimipisteeseen tai pakettiautomaattiin. FINNERO pidättää oikeuden lähettää tilaus Pikkupakettina lähetyksen painon ja mittojen niin salliessa, vaikka tilauksen toimitustavaksi olisi valittu Postipaketti.
Pikkupaketti 5,90€
Noutopaketti 6,90€
Posti kotiinkuljetus 10,90€
Suomen ulkopuolelle tilaukset toimittaa pääasiassa GLS. Toimitushinnat Suomen ulkopuolelle ovat alkaen 15,90€. Toimitusmaksun suuruus määräytyy tilauksen koon, toimitusmaan ja valitun toimitustavan mukaan. Kun olet lisännyt tuotteet ostoskoriin, näet tarkat toimituskulut syöttämällä osoite/maatiedot ostoskorin kenttiin.
Toimitamme tilauksia lähes kaikkialle maailmaan. Asiakas on itse vastuussa kaikista EU:n ulkopuolelta tulevien tilausten tulli- ja verokustannuksista, eivätkä nämä sisälly toimituskuluihin. Toimitusaika Suomen ulkopuolelle saattaa kohdemaasta riippuen kestää yli 14 vuorokautta.
Kaikilla tuotteilla on Suomen kuluttajansuojalain mukainen 14 vuorokauden vaihto- ja palautusoikeus. Asiakas vastaa palautuksesta aiheutuvista lähetyskustannuksista. Asiakkaan tulee säilyttää lähetyksestä kuitti, josta selviää paketin seurantatiedot ja säilyttää kuitti kunnes lähetys on käsitelty FINNERON varastolla. Käsittelemme palautukset 5 arkipäivän sisällä siitä, kun olemme vastaanottaneet lähetyksen. Lähetämme sinulle sähköpostitse tiedon, kun olemme käsitelleet palautuksesi. Takaisinmaksu suoritetaan ostossa käytetylle alkuperäiselle maksutavalle.
Verkkokaupastamme tilatuilla tuotteilla ei ole suoraa vaihtomahdollisuutta. Mikäli haluat vaihtaa tilaamasi tuotteen, tulee sinun palauttaa aiemmin tilaamasi tuote palautusohjeidemme mukaisesti ja tehdä uusi tilaus verkkokaupastamme.
Palautetut tuotteet tulevat takaisin myyntiin, joten käsittelethän niitä sen mukaisesti. Palautusoikeus koskee vain käyttämättömiä ja myyntikuntoisia tuotteita. Tarkistathan tuotteen istuvuuden ennen tuotelappujen irrottamista. Tuotelappujen tulee olla kiinni palautettavassa tuotteessa. Palautus tehdään noudattaen FINNERON vaihto- ja palautuslomakkeen ohjeita. Vaihto- ja palautuslomake toimitetaan aina tilauksen mukana ja voit tarvittaessa pyytää sen asiakaspalvelustamme info@finnero.com
1. Vaihto tai palautus on tehty 14 vuorokauden kuluessa siitä, kun lähetys on saapunut asiakkaalle.
2. Vaihdosta tai palautuksesta on toimitettu FINNEROLLE ohjeiden mukaisesti täytetty asiakaspalautuslomake tai vastaavat tiedot.
3. Palautettavassa tuotteessa ei ole koirankarvoja, kaikki tuotelaput ovat kiinni tuotteessa ja se on käyttämätön, sekä täysin myyntikuntoinen.
Mikäli vastaanotamme vaihto- tai palautuslähetyksen, joka ei täytä kaikkia kolmea yllämainittua vaihto- ja palautusoikeuden ehtoa, meillä on oikeus olla hyväksymättä vaihtoa tai palautusta. Kyseisessä tapauksessa FINNERO ei ole velvollinen hyvittämään tuotteen hintaa eikä muutoin korvaamaan tuotetta asiakkaalle. Mahdollinen uudelleenlähetys asiakkaalle tapahtuu tällaisessa tapauksessa asiakkaan kustannuksella. Veloitamme uudelleenlähetyksen alkuperäisen postimaksun mukaan.
Asiakkaalla on mahdollisuus palauttaa tilaus kokonaan tai osittain. Asiakas vastaa aina palautuksen lähetyskuluista. Mikäli asiakas palauttaa koko tilauksen, palautetaan tilauksen yhteydessä maksetut toimituskulut. Palautuslähetyksen voi toimittaa meille Postin kautta asiakaspalautustunnuksellamme, joka löytyy tilauksen mukana tulleesta Vaihto- tai Palautuslomakkeesta. FINNERON asiakaspalautustunnusta käyttäessä et maksa mitään jättäessäsi paketin Postiin, mutta FINNERO veloittaa asiakaspalvelutunnuksella tehdyistä palautuksista tuotteiden hyvityksen yhteydessä 5,90€/lähetys. Muista ottaa palautuslähetyksestä kuitti/tosite itsellesi jos lähetys jostain syystä sattuu katoamaan. Emme voi hyvittää kadonnutta palautusta ilman lähetyskuittia.
Tilauksen noutamatta jättäminen ei ole sama asia kuin tilauksen palauttaminen. Jos tilaus palautuu meille noutamattomana, palautamme rahat tilatuista tuotteista, poislukien lähetyksestä ja paketin palautumisesta aiheutuvat postikulut eli alkuperäinen postikulu kaksinkertaisena.
Asiakkaalla on mahdollisuus palauttaa tilaus kokonaan tai osittain. Asiakas vastaa aina palautuksen lähetyskuluista. Mikäli asiakas palauttaa koko tilauksen, palautetaan tilauksen yhteydessä maksetut toimituskulut. FINNEROLLA ei ole asiakaspalautussopimusta ulkomailla toimivien palveluntarjoajien kanssa. Asiakas vastaa täysin Suomen ulkopuolelta tulevien vaihtojen ja palautusten lähettämisestä. Asiakkaan tulee aina ilmoittaa suomen ulkopuolelta saapuvista palautuksista FINNEROLLE sähköpostitse ennen lähetystä. Samalla toimitamme ohjeet palautusta varten. Kaikki Suomen ulkopuolelta palautettavat tuotteet tulee toimittaa käyttäen GLS:n osoitekorttia, jonka FINNERO toimittaa asiakkaalle erillisellä viestillä. Palautuksen kustannukset vähennetään asiakkaalle hyvitettävistä, asiakkaalta saaduista maksusuorituksista ennen maksusuoritusten palauttamista asiakkaalle. Palautuskustannus on samansuuruinen, kuin toimituskulu.
Kun asiakas on vastaanottanut toimituksen, asiakkaan tulee viipymättä tarkistaa, että toimitus sisältää kaikki tilatut tuotteet. Mikäli tuotteessa tai toimituksessa havaitaan virhe, tulee asiakkaan viipymättä ilmoittaa asiasta asiakaspalveluumme: info@finnero.com. Ilmoitus virheellisestä toimituksesta tai viallisesta tuotteesta on tehtävä 14 päivän sisällä tuotteen vastaanottamisesta. Jos paketti on vahingoittunut kuljetuksessa, on siitä tehtävä välittömästi reklamaatio kuljetusyhtiölle sekä ilmoitettava asiasta asiakaspalveluumme.
Mikäli tuote on ostettu muualta kuin FINNERO Oy:n verkkokaupasta, tuotteesta tulee aina tehdä reklamaatio suoraan ostopaikkaan.
Verkkokauppamme ja toimitusehtomme noudattavat Suomen lakia ja kiistatilanteissa sovelletaan Suomen lakia.